R-kioski Huhtakeskuksen asiakastyytyväisyys
Tuulihovi, Maria (2014)
Tuulihovi, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620120
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona R-kioski Huhtakeskukselle. Työn tarkoituksena oli selvittää R-kioski Huhtakeskuksen asiakastyytyväisyyden taso ja mahdolliset kehittämis-kohteet. Kysely jaettiin kolmeen eri osa-alueeseen; asiakaspalvelu, tuote- ja palveluvali-koima ja kioski. Teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä, palvelun laatua ja markkinoinnin kilpailukeinoja.
R-kioski Huhtakeskuksen asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin syys-lokakuussa 2014. Kysely suoritettiin kioskissa esillä olevilla kyselylomakkeilla. Keruuaika oli kaksi viikkoa viikko ja tavoitemäärä vastauksissa 100 vastausta. Kaiken kaikkiaan vastauksia tuli 81 kappaletta, joista 14 oli perustietojen osalta puutteellisia. Tulokset analysoitiin vain niiden vastausten osalta, joissa perustiedot olivat 100 %:sesti täytetty.
Asiakkaat arvioivat parhaimmiksi osa-alueiksi myyjien ystävällisyyden ja asenteen. Vain yhden osa-alueen kokonaistulos sai arvosanaksi alle 3 asteikolla 1–4, sillä tuotteiden hintatason tulokseksi tuli 2,67. Kioskin kokonaistulos oli 3,45.
Tulosten perusteella kioskin tulisi jatkossa huomioida miehet ja nuoret aikuiset asiakasryhminä paremmin. Tulevaisuudessa voitaisiin kerätä näiltä asiakasryhmiltä käytännön kehittämisehdotuksia.
R-kioski Huhtakeskuksen asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin syys-lokakuussa 2014. Kysely suoritettiin kioskissa esillä olevilla kyselylomakkeilla. Keruuaika oli kaksi viikkoa viikko ja tavoitemäärä vastauksissa 100 vastausta. Kaiken kaikkiaan vastauksia tuli 81 kappaletta, joista 14 oli perustietojen osalta puutteellisia. Tulokset analysoitiin vain niiden vastausten osalta, joissa perustiedot olivat 100 %:sesti täytetty.
Asiakkaat arvioivat parhaimmiksi osa-alueiksi myyjien ystävällisyyden ja asenteen. Vain yhden osa-alueen kokonaistulos sai arvosanaksi alle 3 asteikolla 1–4, sillä tuotteiden hintatason tulokseksi tuli 2,67. Kioskin kokonaistulos oli 3,45.
Tulosten perusteella kioskin tulisi jatkossa huomioida miehet ja nuoret aikuiset asiakasryhminä paremmin. Tulevaisuudessa voitaisiin kerätä näiltä asiakasryhmiltä käytännön kehittämisehdotuksia.