Visuaalisen markkinoinnin kehittäminen second hand -vaateliikkeessä : Case: UFF Jyväskylä
Virolainen, Maarit (2014)
Virolainen, Maarit
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620056
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä Jyväskylän UFF:n asiakkaat ovat liikkeen visuaalisesta markkinoinnista ja miten liikkeen visuaalista markkinointia voitaisiin kehittää. Työn toimeksiantajana toimi Jyväskylän UFF second hand -vaateliike.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestintää ja erityisesti visuaalista markkinointia. Opinnäytetyö on luonteeltaan kehittämistutkimus, jossa käytettiin niin kvantitatiivista kuin kvalitatiivistakin tutkimusmenetelmää. Jyväskylän UFF:n asiakkaiden mielipiteitä liikkeen visuaalisesta markkinoinnista kartoitettiin paperisella kyselylomakkeella paikan päällä, ja vastauksia saatiin 233. Liikkeen tämänhetkistä visuaalista markkinointia tutkittiin havainnoinnin avulla.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella Jyväskylän UFF:n asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä liikkeen visuaaliseen markkinointiin, mutta kehityskohteitakin löytyi. Liikkeen tulisi kiinnittää huomiota erityisesti näyteikkunoiden, mallinukkien, torsojen ja julisteiden huomiota herättävyyteen sekä siihen, että julisteita on tarpeeksi. Havainnoinnin ja asiakkaiden vastausten perusteella koottiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla Jyväskylän UFF voisi parantaa visuaalista markkinointiaan. Kehitysehdotukset ovat hyödynnettävissä osin myös muissa UFF:n liikkeissä. Jos kyselytutkimus toteutettaisiin muissakin UFF:n liikkeissä, ketju saisi tietää missä liikkeissä visuaaliseen markkinointiin tulisi panostaa enemmän ja millä tavoin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestintää ja erityisesti visuaalista markkinointia. Opinnäytetyö on luonteeltaan kehittämistutkimus, jossa käytettiin niin kvantitatiivista kuin kvalitatiivistakin tutkimusmenetelmää. Jyväskylän UFF:n asiakkaiden mielipiteitä liikkeen visuaalisesta markkinoinnista kartoitettiin paperisella kyselylomakkeella paikan päällä, ja vastauksia saatiin 233. Liikkeen tämänhetkistä visuaalista markkinointia tutkittiin havainnoinnin avulla.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella Jyväskylän UFF:n asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä liikkeen visuaaliseen markkinointiin, mutta kehityskohteitakin löytyi. Liikkeen tulisi kiinnittää huomiota erityisesti näyteikkunoiden, mallinukkien, torsojen ja julisteiden huomiota herättävyyteen sekä siihen, että julisteita on tarpeeksi. Havainnoinnin ja asiakkaiden vastausten perusteella koottiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla Jyväskylän UFF voisi parantaa visuaalista markkinointiaan. Kehitysehdotukset ovat hyödynnettävissä osin myös muissa UFF:n liikkeissä. Jos kyselytutkimus toteutettaisiin muissakin UFF:n liikkeissä, ketju saisi tietää missä liikkeissä visuaaliseen markkinointiin tulisi panostaa enemmän ja millä tavoin.