Co-Creator Academy -oppimispalvelun palvelukonseptin muotoilu
Saarikoski, Eero (2024)
Saarikoski, Eero
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039013
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda oppimisen palvelukonsepti työn toimeksiantajalle, Vision Factorylle, joka on yhteiskehittämisen ja muotoiluajattelun palvelutoimisto. Opinnäytteessä tutkittiin työssäkäyvien oppimista: miten he kokevat oppivansa parhaiten ja millaisia toiveita heillä on työhön liittyvää koulutusta koskien. Muotoiluprojektin lopputuloksena luotiin Co-Creator Academy -oppimispalvelun konsepti, joka pyrkii vastaamaan oppijoiden tarpeisiin.
Opinnäytteessä sovelletaan muotoilun menetelmiä oppimiseen liittyviin kysymyksiin. Tutkimuksessa kartoitettiin oppimispalvelun kohderyhmien tarpeita työhön liittyvää koulutusta koskien. Tätä käyttäjäymmärrystä kerättiin kyselyllä ja haastattelemalla palvelun kohderyhmien edustajia. Koottua aineistoa analysoimalla muodostettiin syvällistä ymmärrystä oppimispalvelun kohderyhmistä ja heidän oppimiseen liittyvistä tarpeistaan. Käyttäjätutkimuksen tuloksia yhdistettiin aiempaan tutkimustietoon oppimisesta ja oppimispsykologiasta. Tämän ymmärryksen pohjalta oppimisen palvelukonseptia kehitettiin yhdessä palvelun kohderyhmien kanssa.
Työn tuloksena syntyi tutkimusperustainen oppimisen palvelukonsepti, jonka tavoitteena on luoda oppijaa motivoivaa koulutusta, joka tuottaa kestäviä oppimistuloksia. Konseptin lähtökohtana on koulutuksen ymmärtäminen laajana kokonaisuutena. Työhön liittyvä oppiminen alkaa organisaation osaamistarpeista ja oppijan tavoitteista. Oppimisprosessi päättyy koulutuksessa opittujen asioiden soveltamiseen työn arkeen. Jotta koulutus onnistuu, koko prosessi on huomioitava ja sen kaikkia vaiheita tuettava. Opittujen asioiden soveltaminen käytännön työhön on otettava osaksi koulutusta alusta asti.
Opinnäytteessä sovelletaan muotoilun menetelmiä oppimiseen liittyviin kysymyksiin. Tutkimuksessa kartoitettiin oppimispalvelun kohderyhmien tarpeita työhön liittyvää koulutusta koskien. Tätä käyttäjäymmärrystä kerättiin kyselyllä ja haastattelemalla palvelun kohderyhmien edustajia. Koottua aineistoa analysoimalla muodostettiin syvällistä ymmärrystä oppimispalvelun kohderyhmistä ja heidän oppimiseen liittyvistä tarpeistaan. Käyttäjätutkimuksen tuloksia yhdistettiin aiempaan tutkimustietoon oppimisesta ja oppimispsykologiasta. Tämän ymmärryksen pohjalta oppimisen palvelukonseptia kehitettiin yhdessä palvelun kohderyhmien kanssa.
Työn tuloksena syntyi tutkimusperustainen oppimisen palvelukonsepti, jonka tavoitteena on luoda oppijaa motivoivaa koulutusta, joka tuottaa kestäviä oppimistuloksia. Konseptin lähtökohtana on koulutuksen ymmärtäminen laajana kokonaisuutena. Työhön liittyvä oppiminen alkaa organisaation osaamistarpeista ja oppijan tavoitteista. Oppimisprosessi päättyy koulutuksessa opittujen asioiden soveltamiseen työn arkeen. Jotta koulutus onnistuu, koko prosessi on huomioitava ja sen kaikkia vaiheita tuettava. Opittujen asioiden soveltaminen käytännön työhön on otettava osaksi koulutusta alusta asti.