Ympärivuorokautista hoitoa 1–2 -luokkalaisille
Ståhle, Oona (2014)
Ståhle, Oona
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619986
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kartoittaa ympärivuorokautisessa päivähoidossa olevien lasten tarvetta kodin ulkopuoliselle ympärivuorokautiselle hoidolle heidän aloittaessaan koulun. Lisäksi opinnäytetyöni kartoitti muutoksia, joita ympärivuorokautisessa hoidossa olevien lasten perheissä tullaan tekemään lapsen mennessä kouluun ja ympärivuorokautisen hoidon päättyessä.
Kodin ulkopuolisella ympärivuorokautisella hoidolla tutkimuksessa tarkoitettiin 1–2 -luokkalaisille suunnattua aamu- ja iltapäivätoiminnan tyylistä palvelua, jonka toiminta-aika olisi aamu- ja iltapäivätoimintaa laajempi. Lapsi voisi jatkaa ympärivuorokautisen päivähoidon omaisessa ympäristössä koulun alkaessa ja vanhemmat voisivat jatkaa epäsäännöllisen työajan tekemistä. Tällaista palvelua ei ole edellä kuvaillussa muodossa vielä olemassa.
Survey-tutkimus toteutettiin erään ympärivuorokautisen päiväkodin työntekijöille, vastauksia kyselyyn saatiin 16. Tutkimus oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Kyselyyn vastattiin paperisena ja tutkimustulokset analysoitiin Webropol-ohjelmistolla, taulukointiohjelma Microsoft® Excelillä® ja avoimet kysymykset teemoittelulla.
Tutkimustulosten perusteella kyseisen päiväkodin työntekijöiden mielestä vanhemmilla on tarvetta lapsen ympärivuorokautiselle hoidolle koulun alkaessa. Yli puolet vastaajista koki kodin ulkopuolisen ympärivuorokautisen hoidon järkevänä palveluideana. Osa vastaajista ei kokenut palvelua lapsen edun mukaiseksi, vaikka kokivatkin perheillä olevan tarvetta kyseiselle palvelulle. Avoimissa vastauksissa työntekijät toivat esiin huolen lapsen jaksamisesta ja perheen yhteisen ajan vähäisyydestä.
Kodin ulkopuolisella ympärivuorokautisella hoidolla tutkimuksessa tarkoitettiin 1–2 -luokkalaisille suunnattua aamu- ja iltapäivätoiminnan tyylistä palvelua, jonka toiminta-aika olisi aamu- ja iltapäivätoimintaa laajempi. Lapsi voisi jatkaa ympärivuorokautisen päivähoidon omaisessa ympäristössä koulun alkaessa ja vanhemmat voisivat jatkaa epäsäännöllisen työajan tekemistä. Tällaista palvelua ei ole edellä kuvaillussa muodossa vielä olemassa.
Survey-tutkimus toteutettiin erään ympärivuorokautisen päiväkodin työntekijöille, vastauksia kyselyyn saatiin 16. Tutkimus oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Kyselyyn vastattiin paperisena ja tutkimustulokset analysoitiin Webropol-ohjelmistolla, taulukointiohjelma Microsoft® Excelillä® ja avoimet kysymykset teemoittelulla.
Tutkimustulosten perusteella kyseisen päiväkodin työntekijöiden mielestä vanhemmilla on tarvetta lapsen ympärivuorokautiselle hoidolle koulun alkaessa. Yli puolet vastaajista koki kodin ulkopuolisen ympärivuorokautisen hoidon järkevänä palveluideana. Osa vastaajista ei kokenut palvelua lapsen edun mukaiseksi, vaikka kokivatkin perheillä olevan tarvetta kyseiselle palvelulle. Avoimissa vastauksissa työntekijät toivat esiin huolen lapsen jaksamisesta ja perheen yhteisen ajan vähäisyydestä.