Främjandet av elbilar : Marknadsföringens roll vid att göra övergången till elbilen mer attraktivare
Hyvärinen, Rikard (2024)
Hyvärinen, Rikard
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028732
Tiivistelmä
Vårt klimat står inför stora utmaningar och det har blivit alltmer aktuellt under det senaste årtiondet. I detta samband har elbilens roll blivit alltmer viktigare i att utveckla ett mer klimatvänligare alternativ. Med en snabb ökning i popularitet har elbilen snabbt blivit en central aktör på bilmarknaden, genom att erbjuda konsumenterna ett hållbarare alternativ.
Syftet med examensarbetet är att undersöka hur övergången till ett mer miljövänligare alternativ understöds av olika aktörer på marknaden. Genom att analysera deras strategier och initiativ syftar studien till att förstå vad det är som främst görs för att attrahera konsumenter till elbilar.
Detta arbete är noggrant uppdelat i flera delar för att ge en omfattande översikt av ämnet. Inledningsvis presenteras en bakgrund som belyser den aktuella situationen och utmaningarna som klimatförändringen för med sig. Därpå följer en teoretisk ram om elbilens roll som ett hållbart alternativ, vilket inkluderar en analys av teknologiska framsteg, riktlinjer och marknadstrender som bidrar till elbilens ökade relevans. Slutligen genomförs en empirisk undersökning där en kvalitativ forskningsmetod har valts, för att analysera data kring konsumentbeteende och köpbeteenden relaterade till elbilar.
I teoridelen utforskas närmare kring de centrala strategier och steg som gäller både företagen och konsumenterna då det gäller att sälja och köpa en bil.
Studien kom fram till att marknadsföringens roll samt politiska åtgärder har haft en stor betydelse i att stödja övergången med hjälp av bilindustrin. Den empiriska delen omfattade en kvalitativ intervju som inkluderade representanter från två olika företag inom elbilsektorn, vilket gav värdefulla insikter om strategier och hållbarhetsfrågor kring marknadsföring av elbil.
Syftet med examensarbetet är att undersöka hur övergången till ett mer miljövänligare alternativ understöds av olika aktörer på marknaden. Genom att analysera deras strategier och initiativ syftar studien till att förstå vad det är som främst görs för att attrahera konsumenter till elbilar.
Detta arbete är noggrant uppdelat i flera delar för att ge en omfattande översikt av ämnet. Inledningsvis presenteras en bakgrund som belyser den aktuella situationen och utmaningarna som klimatförändringen för med sig. Därpå följer en teoretisk ram om elbilens roll som ett hållbart alternativ, vilket inkluderar en analys av teknologiska framsteg, riktlinjer och marknadstrender som bidrar till elbilens ökade relevans. Slutligen genomförs en empirisk undersökning där en kvalitativ forskningsmetod har valts, för att analysera data kring konsumentbeteende och köpbeteenden relaterade till elbilar.
I teoridelen utforskas närmare kring de centrala strategier och steg som gäller både företagen och konsumenterna då det gäller att sälja och köpa en bil.
Studien kom fram till att marknadsföringens roll samt politiska åtgärder har haft en stor betydelse i att stödja övergången med hjälp av bilindustrin. Den empiriska delen omfattade en kvalitativ intervju som inkluderade representanter från två olika företag inom elbilsektorn, vilket gav värdefulla insikter om strategier och hållbarhetsfrågor kring marknadsföring av elbil.