Itsepalvelukassan käytön esteet : Case: S-Market Vaajala
Heikkilä, Mikko; Järviö, Toni (2014)
Heikkilä, Mikko
Järviö, Toni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619954
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Nykypäivän kuluttaja palvelee itseään yhä useammin itsepalvelun laajetessa yhä useammille alueille. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää syitä itsepalvelukassojen
vähäiselle käytölle Vaajakoskella toimivassa päivittäistavaramyymälä S-market Vaajalassa. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten itsepalvelukassojen käyttöä voitaisiin lisätä asiakkaiden keskuudessa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joista pääpaino oli kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta, jonka vastaaja täytti iPad-tablettitietokoneella. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla 7.10.–10.10.2014 välisenä aikana, ja siihen vastasi 101 henkilöä. Tutkimusaineiston tulokset käsiteltiin SPSS-tilastointiohjelmalla, ja avoimet vastaukset tulkittiin Microsoft Wordilla. Tulokset analysoitiin tutkimuskysymyksittäin.
Vastauksista havaittiin, että asiakkaat arvostavat perinteistä kassaa ennen kaikkea sosiaalisten syiden vuoksi. Vuorovaikutus nousi yhtä tärkeäksi tekijäksi yhdessä henkilökohtaisen palvelun kanssa. Muista syistä esille nousivat erityisesti tavaramäärän paljous sekä alkoholi- ja/ tai tupakkatuotteet, joiden vuoksi asiakas valitsee perinteisen kassan itsepalvelukassan sijaan. Monelle asiakkaalle myös tunnetilat, kuten pelko ja epävarmuus, ovat itsepalvelukassan käytön esteenä. Itsepalvelukassa nähdään kuitenkin hyvänä vaihtoehtona ja lisäpalveluna perinteiselle kassalle.
Toimeksiantajalle tulokset toimivat suuntaa antavina kehittämisideoina. itsepalvelukassat siirtävät tutkimustulosten perusteella vastuuta asiakkaalle ja ala on jatkuvassa muutoksen tilassa. Näin ollen jatkotutkimuksen tekeminen aiheesta on tulevaisuudessakin kannattavaa.
Nykypäivän kuluttaja palvelee itseään yhä useammin itsepalvelun laajetessa yhä useammille alueille. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää syitä itsepalvelukassojen
vähäiselle käytölle Vaajakoskella toimivassa päivittäistavaramyymälä S-market Vaajalassa. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten itsepalvelukassojen käyttöä voitaisiin lisätä asiakkaiden keskuudessa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joista pääpaino oli kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta, jonka vastaaja täytti iPad-tablettitietokoneella. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla 7.10.–10.10.2014 välisenä aikana, ja siihen vastasi 101 henkilöä. Tutkimusaineiston tulokset käsiteltiin SPSS-tilastointiohjelmalla, ja avoimet vastaukset tulkittiin Microsoft Wordilla. Tulokset analysoitiin tutkimuskysymyksittäin.
Vastauksista havaittiin, että asiakkaat arvostavat perinteistä kassaa ennen kaikkea sosiaalisten syiden vuoksi. Vuorovaikutus nousi yhtä tärkeäksi tekijäksi yhdessä henkilökohtaisen palvelun kanssa. Muista syistä esille nousivat erityisesti tavaramäärän paljous sekä alkoholi- ja/ tai tupakkatuotteet, joiden vuoksi asiakas valitsee perinteisen kassan itsepalvelukassan sijaan. Monelle asiakkaalle myös tunnetilat, kuten pelko ja epävarmuus, ovat itsepalvelukassan käytön esteenä. Itsepalvelukassa nähdään kuitenkin hyvänä vaihtoehtona ja lisäpalveluna perinteiselle kassalle.
Toimeksiantajalle tulokset toimivat suuntaa antavina kehittämisideoina. itsepalvelukassat siirtävät tutkimustulosten perusteella vastuuta asiakkaalle ja ala on jatkuvassa muutoksen tilassa. Näin ollen jatkotutkimuksen tekeminen aiheesta on tulevaisuudessakin kannattavaa.