Perifeerisesti asennetun tunneloidun keskuslaskimokatetrin (PICC) hoito ja käyttö : opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Kovala, Emma; Lassila, Tuomas (2024)
Kovala, Emma
Lassila, Tuomas
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308565
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on perifeerisesti asennettu tunneloitu keskuslaskimokatetri (PICC). Opinnäytetyön tarkoituksena on toteuttaa opetusvideo aikuispotilaalle tarkoitetusta perifeerisesti asennetusta tunneloidusta keskuslaskimokatetrista opiskelumateriaaliksi sairaanhoitajaopiskelijoiden syventäviin opintoihin Lapin ammattikorkeakoululle. Opetusvideolla esitetään tiivistetysti tässä opinnäytetyössä kerrottu teoria. Videolla käsiteltävät asiat ovat viimeisimpiä tietoja, jotka perustuvat tutkittuun tietoon. Tavoitteena oli, että opetusvideon avulla opiskelija saa kattavan tiedon PICC-katetrin käytöstä ja hoidosta. Toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana on Lapin ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tietoperustassa on käytetty muun muassa Duodecimia ja Terveysporttia, jotka ovat terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitettuja sivustoja, joissa on uusinta näyttöön ja tutkittuun tietoon perustuvaa tietoa. Kirjallisessa tuotoksessa on perehdytty PICC-katetrin asennusindikaatioon, toimivuuden ylläpitämiseen, lääke- ja nestehoitoon, verinäytteen ottoon ja katetrin poistamiseen.
Opetusvideolla näytetään, miten PICC-katetria käsitellään ja hoidetaan. Opetusvideo oli kokonaisuutena onnistunut. Opetusvideon myötä teoriatieto konkretisoituu opiskelijalle. Toimeksiantaja arvioi videon. Valmis opetusvideo toimitettiin toimeksiantajalle. Video tulee Lapin ammattikorkeakoulun käyttöön opetusmateriaaliksi. The subject of this thesis is peripherally inserted central venous catheter (PICC). The purpose of this study was to produce an educational video for student nurses and to be used in their advanced special studies. The educational video comprises the theoretical information presented in this thesis in a functional condensed form. The video includes the latest evidence-based information. The aim of the video was to help the students to gain comprehensive knowledge on the PICC catheter its use and care. The commissioner of this functional thesis is the Lapland University of Applied Sciences.
The theoretical data in this thesis is based on Duodecim and Terveysportti websites, which contain the latest evidence-based research information. Similarly, the theory part addresses themes such as PICC-catheter, its installation indication, maintenance, medical and liquid therapy, blood samples, and removing the catheter.
The functional part of this thesis, the video shows how the PICC-catheter is handled and taken care of. The video concretizes the theoretical information to the students. The commissioner will evaluate the video and the finished output will be sent to the commissioner to be potentially used as a learning material.
Opinnäytetyön tietoperustassa on käytetty muun muassa Duodecimia ja Terveysporttia, jotka ovat terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitettuja sivustoja, joissa on uusinta näyttöön ja tutkittuun tietoon perustuvaa tietoa. Kirjallisessa tuotoksessa on perehdytty PICC-katetrin asennusindikaatioon, toimivuuden ylläpitämiseen, lääke- ja nestehoitoon, verinäytteen ottoon ja katetrin poistamiseen.
Opetusvideolla näytetään, miten PICC-katetria käsitellään ja hoidetaan. Opetusvideo oli kokonaisuutena onnistunut. Opetusvideon myötä teoriatieto konkretisoituu opiskelijalle. Toimeksiantaja arvioi videon. Valmis opetusvideo toimitettiin toimeksiantajalle. Video tulee Lapin ammattikorkeakoulun käyttöön opetusmateriaaliksi.
The theoretical data in this thesis is based on Duodecim and Terveysportti websites, which contain the latest evidence-based research information. Similarly, the theory part addresses themes such as PICC-catheter, its installation indication, maintenance, medical and liquid therapy, blood samples, and removing the catheter.
The functional part of this thesis, the video shows how the PICC-catheter is handled and taken care of. The video concretizes the theoretical information to the students. The commissioner will evaluate the video and the finished output will be sent to the commissioner to be potentially used as a learning material.