Peli esiopetusikäisille lapsille suun omahoitotottumuksista
Kauppinen, Anu; Reijonen, Anu; Lappalainen, Salla (2014)
Kauppinen, Anu
Reijonen, Anu
Lappalainen, Salla
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619952
Tiivistelmä
Suun omahoitotottumuksien luominen aloitetaan jo lapsuudessa. Hyvä suun omahoito koostuu terveellisestä ruokavaliosta, suun hygieniatottumuksista sekä fluorin ja ksylitolin käytöstä. Perheellä ja lapsen päivähoidolla on mahdollisuudet vaikuttaa lasten suun terveyteen. On tärkeää antaa lapselle tarpeeksi tietoa suun omahoitotot-tumuksista, jotta lapset saavat valmiudet itsenäiseen omahoidon toteuttamiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä peli esiopetusikäisen lapsen suun omahoitotottumuksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Kohderyhmäksi valikoituivat esiopetusikäiset lapset, koska lasten suun terveys on huo-nontunut viime vuosina. Suurin syy tähän on omahoitotottumusten laiminlyöminen ja napostelun lisääntyminen. Tässä iässä suussa tapahtuu paljon muutoksia ja suun omahoidon merkitys korostuu. Esiopetusryhmän lisäksi pelistä hyötyi myös esiopetusryhmän ohjaajat. Tavoitteena oli, että peli antaisi lapsille ja ohjaajille lisää tietoa suun terveydestä ja sitä kautta ohjaisi lapsia oikeaoppisiin suun omahoitotottumuksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Pelin sisältö tehtiin kootun teoriatiedon pohjalta ja toimeksiantajan toiveet sekä tarpeet huomioiden. Peli toteutettiin kysymys- ja vastauskortteina. Pisteitä lapsi saa vastaamalla kysymyksiin oikein. Peliä testattiin kohderyhmällä toimivuuden selvittämiseksi. Havaittiin, että peli palvelee parhaiten pienryhmissä, pelaajien ollessa ymmärrykseltään samantasoisia. Lisäksi peliä arvioitiin toimek-siantajan antaman suullisen palautteen perusteella. Toimeksiantajalta saadun palautteen mukaan peli oli selkeä ja palveli kohderyhmää hyvin. Lapset pitivät peliä mielenkiintoisena ja pelaisivat peliä mielellään uudelleen.
Peliä voisi tulevaisuudessa hyödyntää muissakin Touhulan esiopetusryhmissä. Tällä tavoin pelistä saataisiin mo-ninkertainen hyöty. Tieto suun omahoitotottumuksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä tavoittaisi esiopetusikäiset lapset ja esiopetusryhmien ohjaajat ympäri suomea. Kehittämällä pelin teoriaosuudet tarinan muotoon ja kuvit-tamalla tarina, olisi peli kohderyhmää paremmin palveleva.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä peli esiopetusikäisen lapsen suun omahoitotottumuksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Kohderyhmäksi valikoituivat esiopetusikäiset lapset, koska lasten suun terveys on huo-nontunut viime vuosina. Suurin syy tähän on omahoitotottumusten laiminlyöminen ja napostelun lisääntyminen. Tässä iässä suussa tapahtuu paljon muutoksia ja suun omahoidon merkitys korostuu. Esiopetusryhmän lisäksi pelistä hyötyi myös esiopetusryhmän ohjaajat. Tavoitteena oli, että peli antaisi lapsille ja ohjaajille lisää tietoa suun terveydestä ja sitä kautta ohjaisi lapsia oikeaoppisiin suun omahoitotottumuksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Pelin sisältö tehtiin kootun teoriatiedon pohjalta ja toimeksiantajan toiveet sekä tarpeet huomioiden. Peli toteutettiin kysymys- ja vastauskortteina. Pisteitä lapsi saa vastaamalla kysymyksiin oikein. Peliä testattiin kohderyhmällä toimivuuden selvittämiseksi. Havaittiin, että peli palvelee parhaiten pienryhmissä, pelaajien ollessa ymmärrykseltään samantasoisia. Lisäksi peliä arvioitiin toimek-siantajan antaman suullisen palautteen perusteella. Toimeksiantajalta saadun palautteen mukaan peli oli selkeä ja palveli kohderyhmää hyvin. Lapset pitivät peliä mielenkiintoisena ja pelaisivat peliä mielellään uudelleen.
Peliä voisi tulevaisuudessa hyödyntää muissakin Touhulan esiopetusryhmissä. Tällä tavoin pelistä saataisiin mo-ninkertainen hyöty. Tieto suun omahoitotottumuksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä tavoittaisi esiopetusikäiset lapset ja esiopetusryhmien ohjaajat ympäri suomea. Kehittämällä pelin teoriaosuudet tarinan muotoon ja kuvit-tamalla tarina, olisi peli kohderyhmää paremmin palveleva.