Kahvilan markkinointiviestinnän kehittäminen Kahviputiikki Papulaari Ky:lle
Pensola, Aino (2024)
Pensola, Aino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268008
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää pienen kouvolalaisen kahvilapaahtimon, Kahviputiikki Papulaari Ky:n markkinointiviestintää. Yrityksellä ei
ollut aiempaa markkinointiviestinnän suunnitelmaa ja se oli kokenut paljon
muutoksia sitten perustamisvuotensa 2015. Keskeisimpiä kehittämisongelmia
oli sopivien markkinointikeinojen -ja kanavien löytäminen kahvilapaahtimon
käyttöön.
Työn tavoitteena oli markkinointiviestintää kehittämällä auttaa yrityksen uusasiakashankinnassa sekä luoda edellytyksiä myynninedistämiselle ja tunnettuuden kasvattamiselle Kouvolan seudulla. Tämän konstruktiivisen kehittämistyön tavoitteena oli löytää sellaisia markkinointiviestinnän keinoja, jotka ovat
pk-yrittäjälle realistisia sekä helposti ja kustannustehokkaasti toteutettavissa.
Työ koostuu teoria- sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuus kattaa markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin, markkinointiviestinnän kanavia ja keinoja sekä kehittämistyössä käytettyjä menetelmiä eli havainnointia ja haastattelua. Empiirinen osuus keskittyy jo yrityksen käytössä oleviin sekä potentiaalisiin uusiin markkinointiviestinnän kanaviin ja keinoihin. Näihin on päädytty
kahvilayrittäjän haastattelujen, havainnoinnin sekä opinnäytetyön tekijän oman
työkokemuksen kautta. Valituissa keinoissa on huomioitu pk-yrittäjän rajalliset
resurssit. Markkinointiviestinnän avuksi tehtiin vuosikello, josta markkinointiviestinnän vuotuiset toimenpiteet ovat helposti nähtävillä.
Kehittämistyön perusteella voitiin päätellä, että pk-yrittäjän markkinointiviestintää määrittää pitkälle aika ja raha. Digitaalinen mainonta sekä näkyvyys sosiaalisessa mediassa ovat yrittäjälle usein perinteisiä medioita edullisempia
markkinointiviestinnän keinoja, mutta etenkään pienemmällä paikkakunnalla ei
tule aliarvioida katunäkyvyyden, puskaradion sekä erilaisten tapahtumien vaikutusta yrityksen tunnettuuteen. Hyvä asiakaspalvelu on uusasiakashankinnan sekä kestävien asiakassuhteiden kannalta olennainen ja yrityksen mainetta pitkälle määrittävä tekijä.
ollut aiempaa markkinointiviestinnän suunnitelmaa ja se oli kokenut paljon
muutoksia sitten perustamisvuotensa 2015. Keskeisimpiä kehittämisongelmia
oli sopivien markkinointikeinojen -ja kanavien löytäminen kahvilapaahtimon
käyttöön.
Työn tavoitteena oli markkinointiviestintää kehittämällä auttaa yrityksen uusasiakashankinnassa sekä luoda edellytyksiä myynninedistämiselle ja tunnettuuden kasvattamiselle Kouvolan seudulla. Tämän konstruktiivisen kehittämistyön tavoitteena oli löytää sellaisia markkinointiviestinnän keinoja, jotka ovat
pk-yrittäjälle realistisia sekä helposti ja kustannustehokkaasti toteutettavissa.
Työ koostuu teoria- sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuus kattaa markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin, markkinointiviestinnän kanavia ja keinoja sekä kehittämistyössä käytettyjä menetelmiä eli havainnointia ja haastattelua. Empiirinen osuus keskittyy jo yrityksen käytössä oleviin sekä potentiaalisiin uusiin markkinointiviestinnän kanaviin ja keinoihin. Näihin on päädytty
kahvilayrittäjän haastattelujen, havainnoinnin sekä opinnäytetyön tekijän oman
työkokemuksen kautta. Valituissa keinoissa on huomioitu pk-yrittäjän rajalliset
resurssit. Markkinointiviestinnän avuksi tehtiin vuosikello, josta markkinointiviestinnän vuotuiset toimenpiteet ovat helposti nähtävillä.
Kehittämistyön perusteella voitiin päätellä, että pk-yrittäjän markkinointiviestintää määrittää pitkälle aika ja raha. Digitaalinen mainonta sekä näkyvyys sosiaalisessa mediassa ovat yrittäjälle usein perinteisiä medioita edullisempia
markkinointiviestinnän keinoja, mutta etenkään pienemmällä paikkakunnalla ei
tule aliarvioida katunäkyvyyden, puskaradion sekä erilaisten tapahtumien vaikutusta yrityksen tunnettuuteen. Hyvä asiakaspalvelu on uusasiakashankinnan sekä kestävien asiakassuhteiden kannalta olennainen ja yrityksen mainetta pitkälle määrittävä tekijä.