Taidepolku yhteisöllisyyden ja osallisuuden tukijana sijaishuollossa
Vuorela, Maria Johanna (2024)
Lataukset:
Vuorela, Maria Johanna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404288134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404288134
Tiivistelmä
Taidepolku yhteisöllisyyden ja osallisuuden tukijana sijaishuollossa
Tämä opinnäytetyö on Lemmilän koulun toiveiden ja tarpeiden pohjalta koottu ja toiminnallisena kehittämistyönä luotu Taidepolku menetelmä. Taidepolku menetelmän tarkoitus on toimia työvälineenä Lemmilän koulun oppilaiden ja kouluyhteisön ryhmäytymisen ja yhteisöllisyyden tukijana, osallisuuden vahvistajana sekä yhteisen dialogin ja vuorovaikutuksen vahvistajana ja kehittäjänä. Tavoitteena Taidepolku menetelmällä on jäädä työkaluksi Lemmilän kouluun.
Opinnäytetyön teoreettisina viitekehyksinä toimivat kulttuurihyvinvointi, palvelumuotoilu, vuorovaikutus, pedagoginen tuki, taide ja vaikuttaminen, motivaatio, psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen sekä dialogisuus.
Luovan toiminnan tuominen opinnäytetyön aiheeksi perustuu työssä tehtyihin havaintoihin ja kokemuksiin vuosien työssä lastensuojelun ja sijaishuollon kentällä, sekä ideapakan luomaan nelivaiheiseen palvelumuotoiluprosessiin. Luovat menetelmät ja luova-ajattelu ovat luontainen osa ohjaajan työtä. Yhteistyötä Lemmilän koulun kanssa oli luontevaa jatkaa, koska yhteys oli jo olemassa. Yhteys oli luotu jo aiempien kohtaamisten kautta, joita olivat hyvinvointipäivän järjestäminen keväällä -22 sekä työharjoittelun kehittämistyönä toteutettu taideopetus kokonaisuus elokuussa -22.
Yhteistyö taidekeskuksen ja sen taidekasvattajien kanssa, sekä Lemmilän koulun oppilailta ja opettajilta saatu positiivinen ja kannustava palaute vahvistivat jo työn kautta saatua kokemusta luovan työn merkityksestä ja sopivuudesta sijaishuoltoon. Koulu on nuorille luontainen toimintaympäristö vastaanottaa uusia ja omalta mukavuusalueelta pois olevia asioita.
Taidepolku menetelmä hahmottui lopulliseen kontekstiinsa, kun tutustuin Hyvinkäällä sijaitsevaan Palas-taidepolkuun kesällä -23. Taidepolun aiheet teoksiin tulivat omista havainnoista lastensuojelussa, sijaishuollossa ja yhteisön sisällä kohdattavista arjen haasteista. The Art Path method supporting asense of community and inclusion in foster care
This thesis was carried out based on the wishes and needs of the Lemmilä school and was created as a functional development project of the Art Path method. The purpose of the Art Path method is to act as a tool to support grouping and foster a sense of community among the school’s students and the school community, to strengthen inclusion, and to strengthen and develop common dialogue and interaction. The objective is to incorporate the method as a tool in Lemmilä school.
The theoretical framework of the thesis includes cultural well-being, service design, interaction, pedagogical support, art and influence, motivation, psychological well-being and learning, and dialogue.
The choice of creative activities as the topic of the thesis is based on observations and experiences from years of working in child protection and foster care, as well as the four-step service design process created by the Idea Pack. Creative methods and creative thinking are an inherent part of working as a supervisor. It was natural to continue collaboration with the Lemmilä school, as the connection had already been established through previous encounters, such as the organisation of a well-being day in spring 2022 and the development of an art education package in August 2022.
The cooperation with the art center and its art educators, as well as the positive and encouraging feedback from the students and teachers at the Lemmilä school, reinforced the experiences of the importance and suitability of creative work in foster care. School is a natural environment for young people to encounter new concepts that extend beyond their comfort zone.
The Art Path method took shape in its final context when the author became acquainted with the Palas Art Trail in Hyvinkää in the summer of 2023. The themes for the artworks were inspired by observations of everyday challenges in child protection, foster care and within the community.
Tämä opinnäytetyö on Lemmilän koulun toiveiden ja tarpeiden pohjalta koottu ja toiminnallisena kehittämistyönä luotu Taidepolku menetelmä. Taidepolku menetelmän tarkoitus on toimia työvälineenä Lemmilän koulun oppilaiden ja kouluyhteisön ryhmäytymisen ja yhteisöllisyyden tukijana, osallisuuden vahvistajana sekä yhteisen dialogin ja vuorovaikutuksen vahvistajana ja kehittäjänä. Tavoitteena Taidepolku menetelmällä on jäädä työkaluksi Lemmilän kouluun.
Opinnäytetyön teoreettisina viitekehyksinä toimivat kulttuurihyvinvointi, palvelumuotoilu, vuorovaikutus, pedagoginen tuki, taide ja vaikuttaminen, motivaatio, psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen sekä dialogisuus.
Luovan toiminnan tuominen opinnäytetyön aiheeksi perustuu työssä tehtyihin havaintoihin ja kokemuksiin vuosien työssä lastensuojelun ja sijaishuollon kentällä, sekä ideapakan luomaan nelivaiheiseen palvelumuotoiluprosessiin. Luovat menetelmät ja luova-ajattelu ovat luontainen osa ohjaajan työtä. Yhteistyötä Lemmilän koulun kanssa oli luontevaa jatkaa, koska yhteys oli jo olemassa. Yhteys oli luotu jo aiempien kohtaamisten kautta, joita olivat hyvinvointipäivän järjestäminen keväällä -22 sekä työharjoittelun kehittämistyönä toteutettu taideopetus kokonaisuus elokuussa -22.
Yhteistyö taidekeskuksen ja sen taidekasvattajien kanssa, sekä Lemmilän koulun oppilailta ja opettajilta saatu positiivinen ja kannustava palaute vahvistivat jo työn kautta saatua kokemusta luovan työn merkityksestä ja sopivuudesta sijaishuoltoon. Koulu on nuorille luontainen toimintaympäristö vastaanottaa uusia ja omalta mukavuusalueelta pois olevia asioita.
Taidepolku menetelmä hahmottui lopulliseen kontekstiinsa, kun tutustuin Hyvinkäällä sijaitsevaan Palas-taidepolkuun kesällä -23. Taidepolun aiheet teoksiin tulivat omista havainnoista lastensuojelussa, sijaishuollossa ja yhteisön sisällä kohdattavista arjen haasteista.
This thesis was carried out based on the wishes and needs of the Lemmilä school and was created as a functional development project of the Art Path method. The purpose of the Art Path method is to act as a tool to support grouping and foster a sense of community among the school’s students and the school community, to strengthen inclusion, and to strengthen and develop common dialogue and interaction. The objective is to incorporate the method as a tool in Lemmilä school.
The theoretical framework of the thesis includes cultural well-being, service design, interaction, pedagogical support, art and influence, motivation, psychological well-being and learning, and dialogue.
The choice of creative activities as the topic of the thesis is based on observations and experiences from years of working in child protection and foster care, as well as the four-step service design process created by the Idea Pack. Creative methods and creative thinking are an inherent part of working as a supervisor. It was natural to continue collaboration with the Lemmilä school, as the connection had already been established through previous encounters, such as the organisation of a well-being day in spring 2022 and the development of an art education package in August 2022.
The cooperation with the art center and its art educators, as well as the positive and encouraging feedback from the students and teachers at the Lemmilä school, reinforced the experiences of the importance and suitability of creative work in foster care. School is a natural environment for young people to encounter new concepts that extend beyond their comfort zone.
The Art Path method took shape in its final context when the author became acquainted with the Palas Art Trail in Hyvinkää in the summer of 2023. The themes for the artworks were inspired by observations of everyday challenges in child protection, foster care and within the community.