Liikegrafiikan soveltaminen sisällöntuottajan visuaalisen identiteetin vahvistamiseksi
Sipola, Susanne (2024)
Sipola, Susanne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257778
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee liikegrafiikkaa sisällöntuottajan visuaalisen identiteetin vahvistamisen työkaluna. Tavoitteena oli luoda tanssivideontuottajalle hyödyllisiä ja johdonmukaisia liikegrafiikan elementtejä toimeksiantajan käyttämiin sosiaalisen median kanaviin viestinnän lähdekirjallisuutta ja vertailuanalyysiä hyödyntäen. Toimeksiantajan toiminnan kuvaamiseksi lähteinä on käytetty myös muun muassa aiheeseen liittyviä uutisartikkeleita, sillä aiheesta ei tiettävästi ole tietokirjallisuutta.
Työn alussa käydään läpi tuotettujen liikegrafiikan elementtien kannalta olennaista teoriaa brändin rakentamisesta ja sen tärkeydestä sekä liikegrafiikasta sisällöntuottajan näkökulmasta. Brändin visuaalisen identiteetin luominen on rajattu pois, sillä työn tuloksena tuotetut liikegrafiikan elementit pohjautuivat toimeksiantajan jo olemassa olevaan visuaaliseen ilmeeseen. Ennen toimeksiantajan esittelyä perehdytään toimeksiantajan toiminnan kartoittamiseen sekä esittelyn jälkeen tutustutaan vielä käytettäviin sosiaalisen median alustoihin. Viimeisenä esitellään teososuuden työprosessia ja tuloksia sekä kasataan yhteen johtopäätökset.
Vertailuanalyysin avulla selvitettiin, mitä liikegrafiikan elementtejä muut tanssivideontuottajat käyttävät, jotta toimeksiantajalle löydettiin sopivimmat ratkaisut. Vertailussa ilmeni, ettei moni tanssivideontuottaja hyödynnä liikegrafiikkaa lainkaan tai käyttää vain yhdenlaista elementtiä. Täten vertailuun päätettiin ottaa mukaan muita samaan aihepiiriin soveltuvia sisällöntuottajia harkintaan perustuen. Teorian ja vertailuanalyysin pohjalta luotiin erilaisia liikegrafiikan elementtejä Youtubeen ja Instagramiin MOGRT-tiedostomuodossa, sillä tämän koettiin olevan toimivin ratkaisu toimeksiantajalle, vaikka tiedostomuodossa havaittiin myös joitain haittapuolia.
Työn tulokset ovat sovellettavissa niin tanssivideontuottajille kuin muille sisällöntuottajille ja kyseisestä toiminnasta kiinnostuneille. Tulokset antavat avaimet liikegrafiikan lisäämiseksi yhtä lailla myös muiden yksityishenkilöiden ja yritysten omaan visuaaliseen identiteettiin. Johtopäätöksenä todettiin, että johdonmukaisella liikegrafiikan identiteetillä voi kyetä erottumaan edukseen sisällöntuotannossa.
Työn alussa käydään läpi tuotettujen liikegrafiikan elementtien kannalta olennaista teoriaa brändin rakentamisesta ja sen tärkeydestä sekä liikegrafiikasta sisällöntuottajan näkökulmasta. Brändin visuaalisen identiteetin luominen on rajattu pois, sillä työn tuloksena tuotetut liikegrafiikan elementit pohjautuivat toimeksiantajan jo olemassa olevaan visuaaliseen ilmeeseen. Ennen toimeksiantajan esittelyä perehdytään toimeksiantajan toiminnan kartoittamiseen sekä esittelyn jälkeen tutustutaan vielä käytettäviin sosiaalisen median alustoihin. Viimeisenä esitellään teososuuden työprosessia ja tuloksia sekä kasataan yhteen johtopäätökset.
Vertailuanalyysin avulla selvitettiin, mitä liikegrafiikan elementtejä muut tanssivideontuottajat käyttävät, jotta toimeksiantajalle löydettiin sopivimmat ratkaisut. Vertailussa ilmeni, ettei moni tanssivideontuottaja hyödynnä liikegrafiikkaa lainkaan tai käyttää vain yhdenlaista elementtiä. Täten vertailuun päätettiin ottaa mukaan muita samaan aihepiiriin soveltuvia sisällöntuottajia harkintaan perustuen. Teorian ja vertailuanalyysin pohjalta luotiin erilaisia liikegrafiikan elementtejä Youtubeen ja Instagramiin MOGRT-tiedostomuodossa, sillä tämän koettiin olevan toimivin ratkaisu toimeksiantajalle, vaikka tiedostomuodossa havaittiin myös joitain haittapuolia.
Työn tulokset ovat sovellettavissa niin tanssivideontuottajille kuin muille sisällöntuottajille ja kyseisestä toiminnasta kiinnostuneille. Tulokset antavat avaimet liikegrafiikan lisäämiseksi yhtä lailla myös muiden yksityishenkilöiden ja yritysten omaan visuaaliseen identiteettiin. Johtopäätöksenä todettiin, että johdonmukaisella liikegrafiikan identiteetillä voi kyetä erottumaan edukseen sisällöntuotannossa.