Muotoiluprosessin kehittäminen Tiketti Oy:ssä
Rova, Olli (2024)
Rova, Olli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257774
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella ja kehittää Tiketti Oy:n kehitysosaston muotoiluprosessia. Tavoitteena on kehittää muotoiluprosessia selkeämmäksi ja tehokkaammaksi, jotta projektien eteneminen on sujuvampaa ja työskentely kehitysosaston sisällä selkeämpää.
Tiketti Oy on vuonna 1976 perustettu osakeyhtiö, jonka pääasiallinen toimiala on lippupalvelu. Tiketti välittää lippuja moniin erilaisiin tapahtumiin sekä tarjoaa palveluita niihin liittyen, esimerkiksi markkinointia, asiantuntijapalveluita sekä graafista suunnittelua. Tiketti Oy:n kehitysosasto koostuu projektipäälliköstä, kahdesta tuotesuunnittelijasta sekä kahdeksasta kehittäjästä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää erilaisten toimiviksi todettujen muotoiluprosessien tarkastelua sekä niiden hyötyjä ja mahdollisia ongelmia. Tämän lisäksi tarkastellaan yleisemmin selkeiden prosessien hyötyjä muotoilussa ja sitä, miten ne hyödyttävät kaikkia sidosryhmiä.
Osana opinnäytetyötä tehtiin myös tutkimusta, jolla selvitettiin Tiketti Oy:n kehitysosaston työntekijöiltä, miten tämänhetkiset prosessit toimivat heidän mielestään ja miten prosesseja heidän mielestään voitaisiin kehittää. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna. Teemahaastattelun tulokset sekä yhteenveto haastatteluiden sekä teoreettisen viitekehyksen välillä käydään läpi opinnäytetyön lopussa. Aineiston perusteella laadittiin kehitysehdotus Tiketti Oy:n muotoiluprosessin kehittämiseen.
Tiketti Oy on vuonna 1976 perustettu osakeyhtiö, jonka pääasiallinen toimiala on lippupalvelu. Tiketti välittää lippuja moniin erilaisiin tapahtumiin sekä tarjoaa palveluita niihin liittyen, esimerkiksi markkinointia, asiantuntijapalveluita sekä graafista suunnittelua. Tiketti Oy:n kehitysosasto koostuu projektipäälliköstä, kahdesta tuotesuunnittelijasta sekä kahdeksasta kehittäjästä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää erilaisten toimiviksi todettujen muotoiluprosessien tarkastelua sekä niiden hyötyjä ja mahdollisia ongelmia. Tämän lisäksi tarkastellaan yleisemmin selkeiden prosessien hyötyjä muotoilussa ja sitä, miten ne hyödyttävät kaikkia sidosryhmiä.
Osana opinnäytetyötä tehtiin myös tutkimusta, jolla selvitettiin Tiketti Oy:n kehitysosaston työntekijöiltä, miten tämänhetkiset prosessit toimivat heidän mielestään ja miten prosesseja heidän mielestään voitaisiin kehittää. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna. Teemahaastattelun tulokset sekä yhteenveto haastatteluiden sekä teoreettisen viitekehyksen välillä käydään läpi opinnäytetyön lopussa. Aineiston perusteella laadittiin kehitysehdotus Tiketti Oy:n muotoiluprosessin kehittämiseen.