Farmi Forest Opintopolku
Laukkanen, Harri (2014)
Laukkanen, Harri
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519880
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Ylä-Savon ammattiopistolle osana moniammatillisen ja yrityslähtöisen oppimis-ympäristön kehittämishanketta (Moto-hanke). Opinnäytetyössä tavoitteena oli kehittää, yhteistyössä Ylä-Savon ammattiopiston ja Farmi Forest Oy:n kanssa, koneenasentajan opintopolku työssäoppimiseen.
Työssä kerättiin tietoa yrityksessä olevista työtehtävistä ja niiden soveltuvuudesta työssäoppimisessa tehtäviksi harjoitteiksi. Työssäoppimispisteiden kartoituksen teoreettisena ohjeena käytettiin kone- ja metallialan koneenasentajan tutkinnon opetussuunnitelmaa. Koneenasentajan opetussuunnitelman ammattitaitovaatimuksien mukaan valittiin työpisteitä, joissa opiskelija työskentelee. Työpisteet ja niiden kierto suunniteltiin tukemaan opiskelijan oppimista. Työpisteiden työtehtävien osaamisvaatimukset lähtevät helpoista, muuttuen vaativammiksi työssäoppimisen edistyessä. Tämä myös motivoi opiskelijaa, koska työtehtävät haastavat häntä. Työtehtävissä ja tehtävien kierrossa otettiin huomioon tehtävien looginen jatkuvuus, eli edellisessä vaiheessa kerätyt tai tehdyt tuotteet ovat osa seuraavaa työpistettä tai vaihetta. Työssäoppimisen suoritettuaan opiskelijalle muodostuu käsitys tuotannollisen teollisuuden toiminnasta ja järjestelmistä sekä tuotteen kulusta tuotannossa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kone- ja metallialan perustutkinnon koneenasentajan tutkinnon opetussuunnitelmaa tukeva Farmi Forest Opintopolku. Opintopolku palvelee sekä nuoriso- että aikuiskoulutusta. Eroina nuoriso- ja aikuiskoulutuksessa ovat opintojen kulku ja työssäoppimisjaksojen kesto ja ajankohta opinnoissa.
Työssä kerättiin tietoa yrityksessä olevista työtehtävistä ja niiden soveltuvuudesta työssäoppimisessa tehtäviksi harjoitteiksi. Työssäoppimispisteiden kartoituksen teoreettisena ohjeena käytettiin kone- ja metallialan koneenasentajan tutkinnon opetussuunnitelmaa. Koneenasentajan opetussuunnitelman ammattitaitovaatimuksien mukaan valittiin työpisteitä, joissa opiskelija työskentelee. Työpisteet ja niiden kierto suunniteltiin tukemaan opiskelijan oppimista. Työpisteiden työtehtävien osaamisvaatimukset lähtevät helpoista, muuttuen vaativammiksi työssäoppimisen edistyessä. Tämä myös motivoi opiskelijaa, koska työtehtävät haastavat häntä. Työtehtävissä ja tehtävien kierrossa otettiin huomioon tehtävien looginen jatkuvuus, eli edellisessä vaiheessa kerätyt tai tehdyt tuotteet ovat osa seuraavaa työpistettä tai vaihetta. Työssäoppimisen suoritettuaan opiskelijalle muodostuu käsitys tuotannollisen teollisuuden toiminnasta ja järjestelmistä sekä tuotteen kulusta tuotannossa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kone- ja metallialan perustutkinnon koneenasentajan tutkinnon opetussuunnitelmaa tukeva Farmi Forest Opintopolku. Opintopolku palvelee sekä nuoriso- että aikuiskoulutusta. Eroina nuoriso- ja aikuiskoulutuksessa ovat opintojen kulku ja työssäoppimisjaksojen kesto ja ajankohta opinnoissa.