Muina S-U-I-N-A : kirjainten ja äänteiden oppiminen kehollisesti esiopetuksen lastentanssitunnilla
Metsä, Oona (2024)
Metsä, Oona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257747
Tiivistelmä
Tutkielma tutkii kehollisen oppimisen hyötyjä osana lasten kielellistä kehitystä. Tutkielma on kirjallinen osa Turun ammattikorkeakoulun tanssinopettajan tutkinnon (AMK) pedagogista opinnäytetyötä. Osana opinnäytetyötä toteutettiin opetuskokeilu, joka tehtiin Turussa sijaitsevan päiväkodin esiopetusryhmälle. Tavoitteena oli tutkia kehollisen oppimisen hyötyjä lasten kielellisessä kehityksessä esiopetuksessa oleville lapsille. Opinnäytetyöhön sisältyneessä opetuskokeilussa tutkittiin kehollista oppimista työvälineenä kirjaimien A, I, N, S ja U opettelussa.
Opetuskokeilu jakautui kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa harjoiteltiin kirjaimien A, I, N, S ja U muotoja ja toisessa osassa kirjaimien äänteitä. Kirjaimia opeteltiin erilaisten lastentanssiharjoitteiden ja keskustelujen avulla.
Tuloksista havaitaan, että kehollinen oppiminen edistää lasten kielellistä kehitystä. Opetuskokeilussa olleet oppilaat oppivat kirjaimien A, I, N, S ja U muodot, äänteet ja niiden yhdistämisen. Kehollinen oppiminen vahvisti lasten kielellistä muistia, puheen tuottamisen taitoja ja artikulaatiota.
Opetuskokeilu jakautui kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa harjoiteltiin kirjaimien A, I, N, S ja U muotoja ja toisessa osassa kirjaimien äänteitä. Kirjaimia opeteltiin erilaisten lastentanssiharjoitteiden ja keskustelujen avulla.
Tuloksista havaitaan, että kehollinen oppiminen edistää lasten kielellistä kehitystä. Opetuskokeilussa olleet oppilaat oppivat kirjaimien A, I, N, S ja U muodot, äänteet ja niiden yhdistämisen. Kehollinen oppiminen vahvisti lasten kielellistä muistia, puheen tuottamisen taitoja ja artikulaatiota.