Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen startup-yritykseen
Maunu, Eetu (2024)
Maunu, Eetu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247644
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Anicare Oy:n toimeksiantona. Työn tavoitteena oli auttaa yritystä laadunhallintajärjestelmän kehittämisessä, laatukäsikirjan luomisessa sekä yrityksen dokumentinhallinnan parantamisessa. Työssä käsitellään laatua yleisesti ja ISO 9001 -standardia sekä pohditaan laadunhallinnan merkitystä startup-yrityksille.
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen startup-yritykselle on investointi tulevaisuuteen. Se luo kilpailuetua markkinoilla ja vahvistaa yrityksen asemaa sidosryhmien silmissä. Laadunhallinnan avulla startup-yritys voi rakentaa luotettavuutta, uskottavuutta ja asiakasuskollisuutta, mikä edistää pitkäaikaista menestystä liiketoiminnassa.
Opinnäytetyön aikana perehdyttiin syvällisesti laadunhallintaan sekä ISO 9001 -standardiin. Työn tuotoksena saatiin aikaan laatukäsikirja, jossa on kattavasti ohjeistusta yritykselle laadunhallintaa varten ja ISO 9001 -standardin vaatimusten täyttämiseen. Laatukäsikirjan avulla yritys pystyy tulevaisuudessa jatkamaan laadunhallintajärjestelmän kehittämistä ja käyttöönottoa. Dokumenttien hallintaa onnistuttiin kehittämään luomalla yrityksen pilvipalveluun kansiot, jotka jaottelevat dokumentoitavaa tietoa selkeämmin ja keskittävät sen yhteen paikkaan.
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen startup-yritykselle on investointi tulevaisuuteen. Se luo kilpailuetua markkinoilla ja vahvistaa yrityksen asemaa sidosryhmien silmissä. Laadunhallinnan avulla startup-yritys voi rakentaa luotettavuutta, uskottavuutta ja asiakasuskollisuutta, mikä edistää pitkäaikaista menestystä liiketoiminnassa.
Opinnäytetyön aikana perehdyttiin syvällisesti laadunhallintaan sekä ISO 9001 -standardiin. Työn tuotoksena saatiin aikaan laatukäsikirja, jossa on kattavasti ohjeistusta yritykselle laadunhallintaa varten ja ISO 9001 -standardin vaatimusten täyttämiseen. Laatukäsikirjan avulla yritys pystyy tulevaisuudessa jatkamaan laadunhallintajärjestelmän kehittämistä ja käyttöönottoa. Dokumenttien hallintaa onnistuttiin kehittämään luomalla yrityksen pilvipalveluun kansiot, jotka jaottelevat dokumentoitavaa tietoa selkeämmin ja keskittävät sen yhteen paikkaan.