Onnistunut lomitus Etelä-Pohjanmaan lomituspalveluyksikössä
Kivioja, Henna (2024)
Kivioja, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237429
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Etelä-Pohjanmaan lomituspalveluyksikön asiakkaiden eli maatalousyrittäjien asiakastyytyväisyyttä vuonna 2022 tapahtuneen lomituspalveluyksiköiden yhdistymisen jälkeen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat ovat lomituksen ongelmakohtia, ja miettiä, miten toimintaa voidaan kehittää konkreettisesti.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten laadittiin asiakastyytyväisyyskysely, joka lähetettiin sähköpostitse alueen lomaoikeutetuille maatalousyrittäjille. Vastausprosentiksi kyselyyn saatiin 15,5 %.
Etelä-Pohjanmaan lomituspalveluyksikön asiakkaat kokevat sellaiset lomitusjaksot onnistuneeksi, jotka toteutuvat suunnitellusti ja jonka jälkeen omaan työhön pystyy palaamaan ilman ylimääräisiä töitä. Vastauksista oli kuitenkin löydettävissä kehityskohdat, ja niiden pohjalta laadittiin kehitysehdotukset. Kehitysehdotuksien pääteemoja ovat yhteydenpidon parantaminen ja viestinnän tehostaminen, ammattitaidon kehittäminen ja työn mielekkyyden lisääminen, perehdytyksen tukeminen sekä asiakaspalautteen kerääminen.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten laadittiin asiakastyytyväisyyskysely, joka lähetettiin sähköpostitse alueen lomaoikeutetuille maatalousyrittäjille. Vastausprosentiksi kyselyyn saatiin 15,5 %.
Etelä-Pohjanmaan lomituspalveluyksikön asiakkaat kokevat sellaiset lomitusjaksot onnistuneeksi, jotka toteutuvat suunnitellusti ja jonka jälkeen omaan työhön pystyy palaamaan ilman ylimääräisiä töitä. Vastauksista oli kuitenkin löydettävissä kehityskohdat, ja niiden pohjalta laadittiin kehitysehdotukset. Kehitysehdotuksien pääteemoja ovat yhteydenpidon parantaminen ja viestinnän tehostaminen, ammattitaidon kehittäminen ja työn mielekkyyden lisääminen, perehdytyksen tukeminen sekä asiakaspalautteen kerääminen.