Kävijätutkimus Porispere-Festivaalille
Antila, Mikko (2014)
Antila, Mikko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117582
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Porispere- kävijöiden tyytyväisyyttä Porispere-festivaalin eri osa-alueisiin ja asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli saada kehitysideoita ja parannusehdotuksia festivaalille sekä selvittää tapahtuman onnistumista asiakastyytyväisyyden kannalta. Lisäksi tavoitteena oli määrittää festivaalin asiakasprofiili ja tutkia festivaalin taloudellista vaikuttavuutta. Tutkimus toteutettiin Porisperen järjestäjien toimeksiannosta ja heidän kanssa yhteistyössä keväällä 2014.
Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu kyselylomake, johon kerättiin vastaukset sähköisellä kysymyslomakkeella. Kysely avattiin vastaajille 31.3.2014 ja suljettiin 16.4.2014. Hyväksyttyjä vastauksia saatiin yhteensä 273 kappaletta. Otoskoko ei ollut aivan odotuksia vastaava, mutta tyydyttävä. Tulosten perusteella saatiin tietoa kävijöiden tyytyväisyydestä festivaalin eri osa-alueisiin, joita vastaajat arvioivat kyselyssä. Lisäksi kyselyn tulosten perusteella profiloitiin tyypillinen Porispere–kävijä.
Kyselyn vapaissa osioissa vastaajien oli mahdollista kertoa omin sanoin miten Porispereä voisi kehittää ja parantaa. Näistä palautteista löydettiin paljon tärkeää ja käytännöllistä tietoa Porisperen jatkoa ajatellen.
Tuloksista voitiin päätellä, että kävijät olivat erittäin tyytyväisiä festivaaliin eikä selkeitä puutteita tai asioita, joihin kävijät olisivat olleet erityisen tyytymättömiä löytynyt. Erityisen tyytyväisiä kävijät olivat Porisperen tunnelmaan, tapahtuma-alueeseen ja festivaalin työntekijöihin. Palaute oli kokonaisuudessaan pääosin positiivista, eikä isoihin tai radikaaleihin muutoksiin tarvitse tutkimustulosten perusteella ryhtyä.
Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu kyselylomake, johon kerättiin vastaukset sähköisellä kysymyslomakkeella. Kysely avattiin vastaajille 31.3.2014 ja suljettiin 16.4.2014. Hyväksyttyjä vastauksia saatiin yhteensä 273 kappaletta. Otoskoko ei ollut aivan odotuksia vastaava, mutta tyydyttävä. Tulosten perusteella saatiin tietoa kävijöiden tyytyväisyydestä festivaalin eri osa-alueisiin, joita vastaajat arvioivat kyselyssä. Lisäksi kyselyn tulosten perusteella profiloitiin tyypillinen Porispere–kävijä.
Kyselyn vapaissa osioissa vastaajien oli mahdollista kertoa omin sanoin miten Porispereä voisi kehittää ja parantaa. Näistä palautteista löydettiin paljon tärkeää ja käytännöllistä tietoa Porisperen jatkoa ajatellen.
Tuloksista voitiin päätellä, että kävijät olivat erittäin tyytyväisiä festivaaliin eikä selkeitä puutteita tai asioita, joihin kävijät olisivat olleet erityisen tyytymättömiä löytynyt. Erityisen tyytyväisiä kävijät olivat Porisperen tunnelmaan, tapahtuma-alueeseen ja festivaalin työntekijöihin. Palaute oli kokonaisuudessaan pääosin positiivista, eikä isoihin tai radikaaleihin muutoksiin tarvitse tutkimustulosten perusteella ryhtyä.