Projisointisuunnittelu osana esittävää taidetta
Salejärvi, Alec Daniel (2015)
Salejärvi, Alec Daniel
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519700
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tutkia erilliseksi alaksi kiteytyneen projisointisuunnitelun merkitystä esittävän taiteen tuotantoprosessissa. Tapausesimerkit rajoitettiin live-konsertteihin. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mahdollisuuksia projisointiteknologia tuo esityksen skenografiaan näyttämötekniikan näkökulmasta. Myös projisointiin liittyviä keskeisiä käsitteitä selkeytettiin, tuomalla esille termi projisointisuunnittelu ja perustelemalla sen oikeellisuutta.
Insinöörityöraportissa nostettiin esille projisointiteknologian käytön merkitys esitystaiteen taiteellisena diskurssina. Asioita konkretisoitiin tapausesimerkkien ja pohdintojen avulla. Tutkimusasetelma oli kvalitatiivinen, ja empiirisinä menettelyinä käytettiin vertailevaa analysointia, observointia ja temaattisia haastatteluja.
Aihetta lähestyttiin lähdekirjallisuudesta nousseiden ajatusten sekä tekijän omien kokemusten kautta. Toimellisina lähteinä käytettiin tapahtumatuotantomateriaalia Elämä Lapselle-, Jari Sillanpää- ja Lady GaGa -konserteista. Kaksi viimeksi mainittua olivat kiertuetyyppisiä konserttiproduktioita. Insinöörityössä tutkittiin näiden konserttien skenografisia ja näyttämöteknisiä ratkaisuja projisointiteknologian osalta, vertailtiin käytössä olevaa teknistä kapasiteettia ja sen hyödyntämisastetta. Teoksen olennaiseksi osaksi muodostui tekijän oma kuva-aineisto.
Tutkimuksessa haastateltiin maineikkaita alan tekijöitä, kuten tuottaja-ohjaaja Aarni Kuorikoskea ja lavastussuunnittelija Matt Deelya ja peilattiin omaa näkemystä heidän ajatustensa pohjalta. Haastatteluvastauksia vertailtiin keskenään tutkimustulosten luotettavuuden takaamiseksi.
Insinöörityön tutkimuksen tuloksena saatiin kattavasti tietoa projisointiteknologian merkityksestä esittävän taiteen tuotannossa ja projisointisuunnittelijan roolista. Näistä tiedoista olisi hyötyä näyttämötekniikan parissa työskenteleville ja alalle hakeutuville. Tätä insinöörityötä voisi käyttää tulevien tutkimusten lähdeviitteenä tai korkeakoulujen ja ammattillisten oppilaitosten opetusmateriaalina.
Insinöörityöraportissa nostettiin esille projisointiteknologian käytön merkitys esitystaiteen taiteellisena diskurssina. Asioita konkretisoitiin tapausesimerkkien ja pohdintojen avulla. Tutkimusasetelma oli kvalitatiivinen, ja empiirisinä menettelyinä käytettiin vertailevaa analysointia, observointia ja temaattisia haastatteluja.
Aihetta lähestyttiin lähdekirjallisuudesta nousseiden ajatusten sekä tekijän omien kokemusten kautta. Toimellisina lähteinä käytettiin tapahtumatuotantomateriaalia Elämä Lapselle-, Jari Sillanpää- ja Lady GaGa -konserteista. Kaksi viimeksi mainittua olivat kiertuetyyppisiä konserttiproduktioita. Insinöörityössä tutkittiin näiden konserttien skenografisia ja näyttämöteknisiä ratkaisuja projisointiteknologian osalta, vertailtiin käytössä olevaa teknistä kapasiteettia ja sen hyödyntämisastetta. Teoksen olennaiseksi osaksi muodostui tekijän oma kuva-aineisto.
Tutkimuksessa haastateltiin maineikkaita alan tekijöitä, kuten tuottaja-ohjaaja Aarni Kuorikoskea ja lavastussuunnittelija Matt Deelya ja peilattiin omaa näkemystä heidän ajatustensa pohjalta. Haastatteluvastauksia vertailtiin keskenään tutkimustulosten luotettavuuden takaamiseksi.
Insinöörityön tutkimuksen tuloksena saatiin kattavasti tietoa projisointiteknologian merkityksestä esittävän taiteen tuotannossa ja projisointisuunnittelijan roolista. Näistä tiedoista olisi hyötyä näyttämötekniikan parissa työskenteleville ja alalle hakeutuville. Tätä insinöörityötä voisi käyttää tulevien tutkimusten lähdeviitteenä tai korkeakoulujen ja ammattillisten oppilaitosten opetusmateriaalina.