Verkkomainonnan tiedonkeruujärjestelmän suunnittelu ja toteutus
Kantaneva, Emil (2024)
Kantaneva, Emil
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237265
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin järjestelmä datan keräämiseksi ja analysoimiseksi mainonnanjakelukoodin suorituskyvystä Alma Median verkkopalveluissa erilaisilla käyttöjärjestelmä- ja selainyhdistelmillä. Tarkoituksena oli puuttua analytiikan aukkoon, joka vaikuttaa käyttäjäkokemukseen, mainonnan tehokkuuteen sekä mainostuloihin.
Projekti keskittyy datan keräämiseen mainonnanjakelukoodista, tavoitteenaan kerätä dataa, joka auttaa optimoimaan mainoskoodin suorituskykyä. Keskeisiä alueita ovat mainonnan jakelun parantaminen ja laajan analytiikan tarjoaminen, jotka ovat keskeisiä käyttäjäsitoutumisen ja mainosten tehokkuuden lisäämisessä. Työn tavoitteena oli syventää ymmärrystä mainonnanjakelukoodin käyttäytymisestä, tarjoten pohjan dataan perustuville päätöksille digitaalisen mainonnan tulosten parantamiseksi ja tulon maksimoimiseksi paremman mainonnan suorituskyvyn ja käyttäjäsitoutumisen kautta.
Lopputuloksena oli järjestelmä, joka pystyy keräämään tehokkaasti dataa erilaisista mainonnan suoritukseen liittyvistä parametreista ja esittämään tämän tiedon selkeästi ja ymmärrettävästi. Järjestelmä tarjoaa monipuolisia analyysejä ja raportteja mainoskoodin suorituskyvystä eri käyttöjärjestelmillä ja selaimilla, mikä mahdollistaa nopean puuttumisen virhetilainteisiin ja parannukset mainonnan jakeluun.
Projekti keskittyy datan keräämiseen mainonnanjakelukoodista, tavoitteenaan kerätä dataa, joka auttaa optimoimaan mainoskoodin suorituskykyä. Keskeisiä alueita ovat mainonnan jakelun parantaminen ja laajan analytiikan tarjoaminen, jotka ovat keskeisiä käyttäjäsitoutumisen ja mainosten tehokkuuden lisäämisessä. Työn tavoitteena oli syventää ymmärrystä mainonnanjakelukoodin käyttäytymisestä, tarjoten pohjan dataan perustuville päätöksille digitaalisen mainonnan tulosten parantamiseksi ja tulon maksimoimiseksi paremman mainonnan suorituskyvyn ja käyttäjäsitoutumisen kautta.
Lopputuloksena oli järjestelmä, joka pystyy keräämään tehokkaasti dataa erilaisista mainonnan suoritukseen liittyvistä parametreista ja esittämään tämän tiedon selkeästi ja ymmärrettävästi. Järjestelmä tarjoaa monipuolisia analyysejä ja raportteja mainoskoodin suorituskyvystä eri käyttöjärjestelmillä ja selaimilla, mikä mahdollistaa nopean puuttumisen virhetilainteisiin ja parannukset mainonnan jakeluun.