Vahvis-Hyvinvointikartoitus – Työkalu lastensuojelun sijaishuollon työkentälle
Ikäheimonen, Julia; Manninen, Jenna; Rauhansalo, Jaakko; Tikka, Carita (2024)
Ikäheimonen, Julia
Manninen, Jenna
Rauhansalo, Jaakko
Tikka, Carita
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166631
Tiivistelmä
Lastensuojelulaitoksissa ei ole olemassa yhtenäisiä toimintatapoja tai käytäntöjä siihen, kuinka lasten hyvinvointia ja elämäntilannetta selvitetään tai arvioidaan sijoituksen alussa tai sen aikana. Lasten hyvinvoinnin ja kokonaisvaltaisen tilanteen selvittäminen painottuu pääsääntöisesti siihen vaiheeseen, kun arvioidaan lastensuojelun palveluiden tarvetta. Lapsen hyvinvointia tulisi kuitenkin kartoittaa jatkuvasti ja kokonaisvaltaisesti hänen ollessaan myös sijaishuollossa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli vastata tähän tarpeeseen ja kehittää työelämäyhteistyökumppanille, Vanhamäen lastenkodille, työkalu lasten hyvinvoinnin kartoittamiseen. Tavoitteena oli, että opinnäytetyön lopputuotoksena syntyvä hyvinvointikartoitus vahvistaa ja tukee Vanhamäen lastenkodin tekemää arviointityön laadukkuutta ja vaikuttavuutta.
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen, ja sen lopputuloksena syntyi Vahvis-Hyvinvointikartoitus lastenkodin työntekijöille. Opinnäytetyön kehittämismenetelminä toimivat puolistrukturoidut ryhmähaastattelut sekä vertaiskehittäminen, eli benchmarking. Haastattelut toteutettiin, koska oli tärkeää selvittää, mitä lastenkodin työntekijät pitivät tärkeinä asioina lapsien hyvinvoinnin kannalta. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, jotta aineistosta löydettiin toistuvia aihepiirejä. Vertaiskehittämisprosessissa tavoitteena oli ottaa selvää, miten eri sijaishuoltopaikoissa arvioidaan lasten elämäntilannetta sekä hyvinvointia ja millaisia työkaluja heillä on käytössään.
Vahvis-Hyvinvointikartoitus toimii apuna lapsen kokonaisvaltaisen elämäntilanteen ja hyvinvoinnin kartoittamisessa. Hyvinvoinnin kartoittaminen on jatkumoa arviointityölle, jota sosiaalityöntekijät tekevät lapsen tilannetta arvioidessa ennen lapsen saapumista lastenkotiin. Työkalu on jokaisen työntekijän käytettävissä ja apuna myös vaikeiden asioiden puheeksi ottamisen tukena. Lapsen tilanteen ja hyvinvoinnin selvittämisen lisäksi työkalu toimii apuna tiedon keräämisessä sekä haasteiden ja vahvuuksien havainnoinnissa. Vahvis-Hyvinvointikartoitus koostuu ohjeistuksesta, kysymyksistä aihepiireittäin jaoteltuna sekä yhteenvetolomakkeesta. Työkalu on helposti käytettävä, lapsen edun mukainen ja häntä osallistava. Hyvinvointikartoituksen avulla lapsen subjektiivinen kokemus hänen hyvinvoinnistaan saadaan esiin. There are no common procedures or practices in child welfare institutes as to how the evaluation of a child’s wellbeing and life situation is made in the beginning or during the child’s foster care. The wellbeing and overall situation of a child is mainly evaluated when decisions about service needs are made. All the same the child’s wellbeing should be evaluated constantly and comprehensively also during the foster care. The purpose of this thesis was to respond to that need and create a tool for the evaluation of a child’s wellbeing for Vanhamäki Children’s Home. The aim was that the final product of this thesis, a wellbeing survey, strengthens and supports the quality and effectiveness of the evaluation work made at Vanhamäki Children’s Home.
This thesis is development-oriented and as a major product a Vahvis-Wellbeing Survey was created for the employees of the children’s home. Development methods used in this thesis were semi-structured group interviews and benchmarking. Interviews were held because it was important to find out what the employees of the children’s home think are essential things regarding children’s wellbeing. The material of the interviews was analysed with the help of theming so that repetitive themes were found. The aim of benchmarking was to find out how different child welfare institutes evaluate children’s wellbeing and life situation and what kind of tools they use to do that.
Vahvis-Wellbeing Survey is aimed to work as help to evaluate the child’s wellbeing and overall life situation. The surveying of wellbeing is continuum to the evaluation work made by social workers before the child enters the children’s home. The tool is for the use of all the employees at the children’s home and it also provides support when harder issues need bringing up. In addition of surveying the child’s wellbeing and situation, the tool provides support collecting information and observing challenges and strengths. Vahvis-Wellbeing Survey consists of instructions, questions sorted by themes and summary form. The tool is easy to use, takes the child’s interest into consideration and engages the child. The aim of the wellbeing survey is to bring up the children’s subjective experiences about their own wellbeing out in the open.
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen, ja sen lopputuloksena syntyi Vahvis-Hyvinvointikartoitus lastenkodin työntekijöille. Opinnäytetyön kehittämismenetelminä toimivat puolistrukturoidut ryhmähaastattelut sekä vertaiskehittäminen, eli benchmarking. Haastattelut toteutettiin, koska oli tärkeää selvittää, mitä lastenkodin työntekijät pitivät tärkeinä asioina lapsien hyvinvoinnin kannalta. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, jotta aineistosta löydettiin toistuvia aihepiirejä. Vertaiskehittämisprosessissa tavoitteena oli ottaa selvää, miten eri sijaishuoltopaikoissa arvioidaan lasten elämäntilannetta sekä hyvinvointia ja millaisia työkaluja heillä on käytössään.
Vahvis-Hyvinvointikartoitus toimii apuna lapsen kokonaisvaltaisen elämäntilanteen ja hyvinvoinnin kartoittamisessa. Hyvinvoinnin kartoittaminen on jatkumoa arviointityölle, jota sosiaalityöntekijät tekevät lapsen tilannetta arvioidessa ennen lapsen saapumista lastenkotiin. Työkalu on jokaisen työntekijän käytettävissä ja apuna myös vaikeiden asioiden puheeksi ottamisen tukena. Lapsen tilanteen ja hyvinvoinnin selvittämisen lisäksi työkalu toimii apuna tiedon keräämisessä sekä haasteiden ja vahvuuksien havainnoinnissa. Vahvis-Hyvinvointikartoitus koostuu ohjeistuksesta, kysymyksistä aihepiireittäin jaoteltuna sekä yhteenvetolomakkeesta. Työkalu on helposti käytettävä, lapsen edun mukainen ja häntä osallistava. Hyvinvointikartoituksen avulla lapsen subjektiivinen kokemus hänen hyvinvoinnistaan saadaan esiin.
This thesis is development-oriented and as a major product a Vahvis-Wellbeing Survey was created for the employees of the children’s home. Development methods used in this thesis were semi-structured group interviews and benchmarking. Interviews were held because it was important to find out what the employees of the children’s home think are essential things regarding children’s wellbeing. The material of the interviews was analysed with the help of theming so that repetitive themes were found. The aim of benchmarking was to find out how different child welfare institutes evaluate children’s wellbeing and life situation and what kind of tools they use to do that.
Vahvis-Wellbeing Survey is aimed to work as help to evaluate the child’s wellbeing and overall life situation. The surveying of wellbeing is continuum to the evaluation work made by social workers before the child enters the children’s home. The tool is for the use of all the employees at the children’s home and it also provides support when harder issues need bringing up. In addition of surveying the child’s wellbeing and situation, the tool provides support collecting information and observing challenges and strengths. Vahvis-Wellbeing Survey consists of instructions, questions sorted by themes and summary form. The tool is easy to use, takes the child’s interest into consideration and engages the child. The aim of the wellbeing survey is to bring up the children’s subjective experiences about their own wellbeing out in the open.