Leikin merkitys lapsen kehityksessä ja kasvussa varhaiskasvatuksessa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Lehtonen, Hanna (2024)
Lehtonen, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404197049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404197049
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä leikin merkitykseen lasten kehityksessä ja kasvussa varhaiskasvatuksessa sekä niitä koskevaan tutkittuun tietoon sekä kirjallisuuteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota yhteen olemassa olevaa tutkittua kirjallista tietoa koskien leikin merkitystä lasten kehityksessä sekä kasvussa varhaiskasvatuksessa. Kirjallisuuskatsauksesta tuotetulla tiedolla päiväkodin hoitohenkilökunta voi vahvistaa omaa osaamistaan leikin merkityksestä lasten kehitykseen ja kasvuun.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuushaussa käytettiin luotettavia tietokantoja, kuten muun muassa Google Scholar, Samk Finna, PubMed sekä Theseus. Tutkimusten laatu varmistettiin käyttämällä CASP-työkalua. Opinnäytetyöhön valikoitui yhdeksän tutkimusta, joista kaikki olivat suomalaisia tutkimuksia. Kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen valittujen tutkimusten analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Saadut tutkimustulokset esitettiin teemoittain. Teemoiksi nousi neljä teemaa, jotka olivat: leikin merkitys lapsen fyysiseen kehitykseen ja kasvuun, leikin merkitys lapsen motoriseen kehitykseen ja kasvuun, leikin merkitys lapsen kognitiiviseen kehitykseen ja kasvuun sekä leikin merkitys lapsen sosiaaliseen kehitykseen ja kasvuun.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista selvisi, että leikillä on erityinen merkitys lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen ja kasvuun. Leikkiminen tukee monipuolisesti lapsen fyysistä, motorista, kognitiivista sekä sosiaalista kehitystä ja kasvua. Lapsen kehityksen ja kasvun osa-alueet kehittyvät yhteisvaikutuksessa toisiinsa, ja leikkiminen mahdollistaa jokaisen osa-alueen kehittymisen. Leikkiminen kuuluu varhaiskasvatusikäisen lapsen jokaiseen päivään, ja mahdollisuus monipuoliseen leikkimiseen on turvattava varhaiskasvatuksessa.
Jatkotutkimushaasteena voisi tutkia tarkemmin erilaisia leikkejä sekä sitä, millaisia leikkien pitäisi olla, jotta ne vahvistaisivat lapsen kehitystä ja kasvua. Lisäksi tutkimusaiheena voisivat olla leikissä ne tekijät, jotka eivät kehitä lasta. Näitä heikentäviä tekijöitä on merkittävää tutkia, jotta niitä osataan välttää sekä ennakoida varhaiskasvatuksessa. Mielenkiintoista olisi myös tutkia lasten omia ajatuksia ja mielipiteitä erilaisista leikkiin liittyvistä asioista.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuushaussa käytettiin luotettavia tietokantoja, kuten muun muassa Google Scholar, Samk Finna, PubMed sekä Theseus. Tutkimusten laatu varmistettiin käyttämällä CASP-työkalua. Opinnäytetyöhön valikoitui yhdeksän tutkimusta, joista kaikki olivat suomalaisia tutkimuksia. Kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen valittujen tutkimusten analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Saadut tutkimustulokset esitettiin teemoittain. Teemoiksi nousi neljä teemaa, jotka olivat: leikin merkitys lapsen fyysiseen kehitykseen ja kasvuun, leikin merkitys lapsen motoriseen kehitykseen ja kasvuun, leikin merkitys lapsen kognitiiviseen kehitykseen ja kasvuun sekä leikin merkitys lapsen sosiaaliseen kehitykseen ja kasvuun.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista selvisi, että leikillä on erityinen merkitys lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen ja kasvuun. Leikkiminen tukee monipuolisesti lapsen fyysistä, motorista, kognitiivista sekä sosiaalista kehitystä ja kasvua. Lapsen kehityksen ja kasvun osa-alueet kehittyvät yhteisvaikutuksessa toisiinsa, ja leikkiminen mahdollistaa jokaisen osa-alueen kehittymisen. Leikkiminen kuuluu varhaiskasvatusikäisen lapsen jokaiseen päivään, ja mahdollisuus monipuoliseen leikkimiseen on turvattava varhaiskasvatuksessa.
Jatkotutkimushaasteena voisi tutkia tarkemmin erilaisia leikkejä sekä sitä, millaisia leikkien pitäisi olla, jotta ne vahvistaisivat lapsen kehitystä ja kasvua. Lisäksi tutkimusaiheena voisivat olla leikissä ne tekijät, jotka eivät kehitä lasta. Näitä heikentäviä tekijöitä on merkittävää tutkia, jotta niitä osataan välttää sekä ennakoida varhaiskasvatuksessa. Mielenkiintoista olisi myös tutkia lasten omia ajatuksia ja mielipiteitä erilaisista leikkiin liittyvistä asioista.