Arjen kumppanuuksista strategisiin kumppanuuksiin : case Ammattiopisto Live
Kilkku, Anu-Marja (2024)
Kilkku, Anu-Marja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186919
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kumppanuus rakentuu arjen kumppanuudesta strategiseen kumppanuuteen Ammattiopisto Livessä. Ammatillista koulutusta tulisi rakentaa vahvasti työelämän kanssa vastaamaan työelämän tarpeisiin. Vaativan erityisen tuen opiskelijat ja osatyökykyiset ovat työllistymisen kannalta vaikeassa ja haastavassa tilanteessa, tähän haasteeseen opinnäytetyö pyrkii etsimään ratkaisuja.
Työelämässä tapahtuu muutoksia, hitaasti mutta varmasti. Joillakin aloilla osaamispula on yrityksen toimintaa haittaavaa. Monimuotoinen työelämä nähdään rikastuttavan koko työyhteisöä mutta toisaalta se koetaan myös vaikeana asiana.
Verkostojen rakentaminen oppilaitosten ja työelämän kanssa on välttämätöntä, näin pyritään vastaamaan opetus- ja kulttuuriministeriön asettamiin ammatillisen koulutuksen tavoitteisiin.
Kehittämistyötä lähestyttiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa työelämän tarpeet nostettiin keskiöön ja tämän pohjalta rakennettiin Ammattiopisto Liven opiskelijoita palveleva malli.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kehittämisehdotuksia toimenpiteistä, joilla voidaan vaikuttaa Ammattiopisto Liven verkostotyön laajenemiseen sekä opiskelijoiden työllisyyden positiiviseen kehittymiseen.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistoimeksiantona Live-säätiölle. The aim of the thesis was to find out how the partnership is structured from an everyday partnership to a strategic partnership in Vocational college Live. Vocational education should be built strongly with working life to meet the needs of working life. Students who require special support and those who are capable to work part-time are in a difficult and challenging situation in terms of employment, this thesis seeks to find solutions to this challenge.
Changes are happening in working life, slowly but surely. In some areas, the skills shortage is hindering the company's operations. A diverse working life is seen as enriching the entire working community, but on the other hand, it is also perceived as a difficult thing.
Building networks with educational institutions and working life is essential, this is how we strive to meet the vocational education goals set by the Ministry of Education and Culture.
The development work was approached as a case study. In the research, the needs of working life were brought to the center and based on this, a model serving the students of Vocational Live was built.
As a result of the thesis, development proposals were obtained for measures that can influence the expansion of Vocational Live's network work and the positive development of students' employment.
The thesis was made as a development assignment for the Live Foundation.
Työelämässä tapahtuu muutoksia, hitaasti mutta varmasti. Joillakin aloilla osaamispula on yrityksen toimintaa haittaavaa. Monimuotoinen työelämä nähdään rikastuttavan koko työyhteisöä mutta toisaalta se koetaan myös vaikeana asiana.
Verkostojen rakentaminen oppilaitosten ja työelämän kanssa on välttämätöntä, näin pyritään vastaamaan opetus- ja kulttuuriministeriön asettamiin ammatillisen koulutuksen tavoitteisiin.
Kehittämistyötä lähestyttiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa työelämän tarpeet nostettiin keskiöön ja tämän pohjalta rakennettiin Ammattiopisto Liven opiskelijoita palveleva malli.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kehittämisehdotuksia toimenpiteistä, joilla voidaan vaikuttaa Ammattiopisto Liven verkostotyön laajenemiseen sekä opiskelijoiden työllisyyden positiiviseen kehittymiseen.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistoimeksiantona Live-säätiölle.
Changes are happening in working life, slowly but surely. In some areas, the skills shortage is hindering the company's operations. A diverse working life is seen as enriching the entire working community, but on the other hand, it is also perceived as a difficult thing.
Building networks with educational institutions and working life is essential, this is how we strive to meet the vocational education goals set by the Ministry of Education and Culture.
The development work was approached as a case study. In the research, the needs of working life were brought to the center and based on this, a model serving the students of Vocational Live was built.
As a result of the thesis, development proposals were obtained for measures that can influence the expansion of Vocational Live's network work and the positive development of students' employment.
The thesis was made as a development assignment for the Live Foundation.