Katsaus elokuvallisen komposition käytöstä animaation kuvakäsikirjoituksessa
Elokoski, Heidi (2024)
Elokoski, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176816
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee elokuvallista sommittelua, ja sen hyödyntämistä animaation esituotantovaiheessa. Tarkemmin sanottuna tekstissä perehdytään toimivan sommittelun keinoihin ja siihen, kuinka niitä voidaan käyttää hyödyksi kuvakäsikirjoituksen teossa. Tavoitteena on tarjota tiivis paketti sommittelun työkaluja animaationtekijöille sekä muille liikkuvan grafiikan ammattilaisille.
Työ koostuu kahdesta osasta: kirjallisesta osuudesta, jossa keskitytään kuvakäsikirjoituksen ja sommittelun apuvälineiden tarkasteluun, ja projektiosuudesta, jossa käytännön toteutuksessa sovelletaan opittua. Opinnäytetyöstä on rajattu pois kaikki esituotannon jälkeiset vaiheet, ja aihetta katsotaan vain kuvakäsikirjoituksen tekijän näkökulmasta.
Kirjallisen osuuden aluksi määritellään kuvakäsikirjoitus ja esitellään sen merkitystä animaatiotuotannossa. Sen jälkeen sukelletaan erilaisiin elokuvallisen sommittelun menetelmiin ja niiden hyötyihin animaatiotuotannossa. Pohditaan myös, miten sommittelu vaikuttaa kohtausten selkeyteen ja miten sitä voidaan soveltaa otoksen rakentamisessa. Näitä käsiteltyjä menetelmiä havainnollistetaan projektissa, joka tukee opinnäytetyötä valittujen lähteiden avulla.
Opinnäytetyön lopussa käydään läpi toteutettu kuvakäsikirjoitusprojekti, jossa hyödynnetään opittuja sommittelun keinoja ja esitetään projektin vaiheet lukijalle. Opinnäytetyö päättyy yhteenvetoon, jossa reflektoidaan opinnäytetyön sisältöä ja pohditaan sommittelun merkitystä visuaalisessa työskentelyssä animaation esituotantovaiheessa. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuoda esiin havaintoja työvälineiksi, joita voidaan ottaa huomioon animaation esituotantovaiheessa.
Työ koostuu kahdesta osasta: kirjallisesta osuudesta, jossa keskitytään kuvakäsikirjoituksen ja sommittelun apuvälineiden tarkasteluun, ja projektiosuudesta, jossa käytännön toteutuksessa sovelletaan opittua. Opinnäytetyöstä on rajattu pois kaikki esituotannon jälkeiset vaiheet, ja aihetta katsotaan vain kuvakäsikirjoituksen tekijän näkökulmasta.
Kirjallisen osuuden aluksi määritellään kuvakäsikirjoitus ja esitellään sen merkitystä animaatiotuotannossa. Sen jälkeen sukelletaan erilaisiin elokuvallisen sommittelun menetelmiin ja niiden hyötyihin animaatiotuotannossa. Pohditaan myös, miten sommittelu vaikuttaa kohtausten selkeyteen ja miten sitä voidaan soveltaa otoksen rakentamisessa. Näitä käsiteltyjä menetelmiä havainnollistetaan projektissa, joka tukee opinnäytetyötä valittujen lähteiden avulla.
Opinnäytetyön lopussa käydään läpi toteutettu kuvakäsikirjoitusprojekti, jossa hyödynnetään opittuja sommittelun keinoja ja esitetään projektin vaiheet lukijalle. Opinnäytetyö päättyy yhteenvetoon, jossa reflektoidaan opinnäytetyön sisältöä ja pohditaan sommittelun merkitystä visuaalisessa työskentelyssä animaation esituotantovaiheessa. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuoda esiin havaintoja työvälineiksi, joita voidaan ottaa huomioon animaation esituotantovaiheessa.