Työhyvinvointi-koontinäyttömallin kehittäminen myyntipalvelulle
Tervonen, Anna (2024)
Tervonen, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166707
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on laaja käsite ja siihen vaikuttaa useat tekijät. Myös työhyvinvointia voidaan johtaa tiedolla esimerkiksi henkilöstöanalytiikkaa hyödyntämällä. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli laatia Työhyvinvointi-koontinäyttömalli matkailu- ja ravitsemisalalla toimivalle myyntipalvelulle. Opinnäytetyön tavoite oli ideoida, mitä dataa voitaisiin hyödyntää myyntipalvelun henkilöstön työhyvinvoinnin seuraamiseen. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli: Mitä dataa voidaan hyödyntää työntekijöiden työhyvinvoinnin seuraamiseen?
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön menetelmälliseksi lähestymistavaksi valittiin palvelumuotoilu. Opinnäytetyö rajoittui syvällisen ymmärryksen hankkimiseen, ideointiin ja mallin luomiseen. Työn ulkopuolelle rajautui mallin testaus, arviointi ja uudelleen määritys. Opinnäytetyön aineisto kerättiin henkilöstölle järjestetyssä työpajassa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Työhyvinvointidatalähteiden ideointi toteutettiin miellekartan avulla teemoittain. Koontinäytön mallinnus toteutettiin tämän jälkeen Microsoft PowerBI-työkalulla.
Opinnäytetyöprosessissa syntynyttä Työhyvinvointi-koontinäyttömallia voidaan hyödyntää arvioitaessa koontinäytön soveltuvuutta myyntipalvelun henkilöstön työhyvinvoinnin seuraamiseen. Koontinäyttömalli on toteutettu juuri toimeksiantajaorganisaation tarpeeseen, eikä se sovi sellaisenaan muiden organisaatioiden käyttöön. Mallia voidaan kuitenkin hyödyntää vastaavien koontinäyttöjen ideointiin muillekin organisaatioille.
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön menetelmälliseksi lähestymistavaksi valittiin palvelumuotoilu. Opinnäytetyö rajoittui syvällisen ymmärryksen hankkimiseen, ideointiin ja mallin luomiseen. Työn ulkopuolelle rajautui mallin testaus, arviointi ja uudelleen määritys. Opinnäytetyön aineisto kerättiin henkilöstölle järjestetyssä työpajassa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Työhyvinvointidatalähteiden ideointi toteutettiin miellekartan avulla teemoittain. Koontinäytön mallinnus toteutettiin tämän jälkeen Microsoft PowerBI-työkalulla.
Opinnäytetyöprosessissa syntynyttä Työhyvinvointi-koontinäyttömallia voidaan hyödyntää arvioitaessa koontinäytön soveltuvuutta myyntipalvelun henkilöstön työhyvinvoinnin seuraamiseen. Koontinäyttömalli on toteutettu juuri toimeksiantajaorganisaation tarpeeseen, eikä se sovi sellaisenaan muiden organisaatioiden käyttöön. Mallia voidaan kuitenkin hyödyntää vastaavien koontinäyttöjen ideointiin muillekin organisaatioille.