Maineen ylläpitäminen sosiaalisessa mediassa
Viljanen, Rosaliina (2024)
Viljanen, Rosaliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126336
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli nykyisen kirjallisuuden sekä aineiston perusteella koota toimeksiantajayritykselle ohjeistus sosiaalisen median mainehallintaan sekä maineriskeihin. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää osana toimeksiantajayrityksen digitaalisessa ympäristössä tapahtuvan viestinnän kehittämistä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehitys pitää sisällään luvut maineesta, maineen rakentamisesta, sosiaalisesta mediasta, yrityksen maineesta sosiaalisessa mediassa, maineriskeistä sosiaalisessa mediassa sekä riskienhallinnasta. Teoreettiseen viitekehykseen on tuotu myös B2B-näkökulma maineeseen sosiaalisessa mediassa.
Menetelmällisinä ratkaisuina tässä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua sekä omaa tutkimustyötä, kuten esimerkiksi kyselyhaastattelua sekä toimeksiantajayrityksen maineen sekä keskusteluiden tutkimista internetistä sekä sosiaalisesta mediasta. Haastattelu järjestettiin kahden toimeksiantajayrityksen työntekijän kanssa, jotka ovat tekemisissä yrityksen sosiaalisen median markkinoinnin ja kanavien ylläpidon kanssa. Kyselyhaastattelua käytiin noin viiden eri henkilön kanssa toimeksiantajayrityksen tunnettavuudesta.
Opinnäytetyön tuotosta, eli ohjeistusta, voidaan pitää hyödyllisenä toimeksiantajayritykselle, mutta samalla mallina muillekin sosiaalisessa mediassa toimiville. Ohjeistuksessa on otettu huomioon toimeksiantajayrityksen toiveet ja kerrottu mahdollisia toimintatapoja tai toimia liittyen mainehaittoihin ja -kriiseihin. Ohjeistusta voidaan pitää suuntaa antavana ja on kuitenkin otettava huomioon se, että jokainen mainehaitta ja mainekriisi on omanlaisensa. Kehittämisehdotuksena voidaan pitää ennakoitua maineenhallinta- sekä kriisinhallintasuunnitelmaa, jotka kulkevat pohjana mahdollisille sosiaalisen median kohuille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehitys pitää sisällään luvut maineesta, maineen rakentamisesta, sosiaalisesta mediasta, yrityksen maineesta sosiaalisessa mediassa, maineriskeistä sosiaalisessa mediassa sekä riskienhallinnasta. Teoreettiseen viitekehykseen on tuotu myös B2B-näkökulma maineeseen sosiaalisessa mediassa.
Menetelmällisinä ratkaisuina tässä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua sekä omaa tutkimustyötä, kuten esimerkiksi kyselyhaastattelua sekä toimeksiantajayrityksen maineen sekä keskusteluiden tutkimista internetistä sekä sosiaalisesta mediasta. Haastattelu järjestettiin kahden toimeksiantajayrityksen työntekijän kanssa, jotka ovat tekemisissä yrityksen sosiaalisen median markkinoinnin ja kanavien ylläpidon kanssa. Kyselyhaastattelua käytiin noin viiden eri henkilön kanssa toimeksiantajayrityksen tunnettavuudesta.
Opinnäytetyön tuotosta, eli ohjeistusta, voidaan pitää hyödyllisenä toimeksiantajayritykselle, mutta samalla mallina muillekin sosiaalisessa mediassa toimiville. Ohjeistuksessa on otettu huomioon toimeksiantajayrityksen toiveet ja kerrottu mahdollisia toimintatapoja tai toimia liittyen mainehaittoihin ja -kriiseihin. Ohjeistusta voidaan pitää suuntaa antavana ja on kuitenkin otettava huomioon se, että jokainen mainehaitta ja mainekriisi on omanlaisensa. Kehittämisehdotuksena voidaan pitää ennakoitua maineenhallinta- sekä kriisinhallintasuunnitelmaa, jotka kulkevat pohjana mahdollisille sosiaalisen median kohuille.