Poliisi (AMK) -tutkintoa suorittavien opiskelijoiden kokemus kriittisiin tilanteisiin valmistavasta opetuksesta
Ahokas, Nino; Kolkkanen, Heleri (2024)
Ahokas, Nino
Kolkkanen, Heleri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404086024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404086024
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, onko opiskelijoiden mielestä Poliisi (AMK) -tutkinnon koulutuksen järjestämisessä Poliisiammattikorkeakoululla kehitettävää kriittisiin tilanteisiin valmistavan koulutuksen käytännön järjestelyssä, ennen työharjoittelua. Opinnäytetyö on toteutettu kvantitatiivisella ja kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyllä, jonka avulla pyrittiin selvittämään Poliisi (AMK) -tutkinnon kurssin 20221 toteutuksessa olevien opiskelijoiden mielipide.
Tutkimuksessa selvisi, että osa vastaajista koki tarvitsevansa tukea purkukeskustelun muodossa ja osa ei olisi uskaltanut vaatia purkukeskustelua sellaisen opetuksen jälkeen, jonka sisältö oli traumatisoivaa. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet kuitenkin kokevat, että purkukeskustelusta on hyötyä. Tulosten perusteella työhyvinvointia ja työssäjaksamista ei käsitelty riittävästi ennen työharjoittelua. Suurin osa vastaajista kuitenkin kokee omaavansa riittävät valmiudet käsitellä kriittisiä tilanteita ennen kuin niille altistui työharjoittelun aikana. He antoivat koululle arvosanan 6,33 asteikolla 1–10, kriittisiin tilanteisiin valmistavasta opetuksesta.
Tulosten perusteella vastaajat kokevat tarpeelliseksi, että opetuksessa otettaisiin jo ennen työharjoittelua huomioon seuraavat aihealueet: stressireaktiot, henkisen ja fyysisen työkunnon merkitys, henkilökohtaiset stressimekanismit, voimankäytön stressinhallinta (PREP) ja resilienssin merkitys.
Tutkimuksessa selvisi, että osa vastaajista koki tarvitsevansa tukea purkukeskustelun muodossa ja osa ei olisi uskaltanut vaatia purkukeskustelua sellaisen opetuksen jälkeen, jonka sisältö oli traumatisoivaa. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet kuitenkin kokevat, että purkukeskustelusta on hyötyä. Tulosten perusteella työhyvinvointia ja työssäjaksamista ei käsitelty riittävästi ennen työharjoittelua. Suurin osa vastaajista kuitenkin kokee omaavansa riittävät valmiudet käsitellä kriittisiä tilanteita ennen kuin niille altistui työharjoittelun aikana. He antoivat koululle arvosanan 6,33 asteikolla 1–10, kriittisiin tilanteisiin valmistavasta opetuksesta.
Tulosten perusteella vastaajat kokevat tarpeelliseksi, että opetuksessa otettaisiin jo ennen työharjoittelua huomioon seuraavat aihealueet: stressireaktiot, henkisen ja fyysisen työkunnon merkitys, henkilökohtaiset stressimekanismit, voimankäytön stressinhallinta (PREP) ja resilienssin merkitys.