Stödjande av barns sociala färdigheter och delaktighet i vardagen : Om möjligheter och utmaningar i arbetet på mottagningshem
Larinkoski, Miriam (2014)
Larinkoski, Miriam
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219601
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä tietoisuutta siitä, miten vastaanottokodin ammattilaiset pystyvät tukemaan lasten sosiaalisia taitoja sekä osallisuutta arjessa. Tä-mä työ on hankkeistettu opinnäytetyö, joka on tehty yhteistyössä eteläsuomalaisen vastaanottokodin kanssa. Tutkimuskysymykset ovat: Kuinka ammattilaiset vastaanottokodissa pystyvät yhteisöterapian avulla edistämään lasten sosiaalisia taitoja sekä tukea lasten osallisuutta arjessa? Mitkä ovat ammattilaisten haasteet lasten osallisuuden toteutumisessa vastaanottokodissa? Opinnäytetyö keskittyy ala-asteikäisiin lapsiin sekä ammattilaisten näkökulmaan valitusta teemasta. Teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalipedagogiikasta - tarkemmin sanottuna yhteisöterapiaan pohjautuvasta työmetodista - sekä osallisuudesta ja sosiaalisista taidoista. Aineistokeruumenetelmä on ryhmähaastattelu, johon osallistui viisi ammattilaista vastaanottokodista. Tulosten analysointiin käytetään sisällönanalyysiä.
Tulokset näyttävät, että yhteisöterapiallinen työmetodi näkyy vastaanottokodin arjessa tiukkojen sääntöjen, rajojen, rutiinien ja aktiviteettien kautta. Tämä johtaa sosiaalisten taitojen oppimiseen, joita yksilö tarvitsee selviytyäkseen arjesta ja tunteakseen osallisuutta. Ammattilaiset toimivat esikuvana ja heidän ohjauksella on suuri vaikutus lapsen sosiaalisten taitojen oppimiseen. Lapsen edun ja lastensuojelulain mukaisesti vastaanottokodin ammattilaiset keskustelevat lasten kanssa lasten toiveista ja odotuksista. Tulos osoittaa kuitenkin, että vastaanottokodin arki on osittain aikuisjohtoista ja että aikuisten keskuudessa on erilaisia käsityksiä osallisuudesta. Yhteisöterapiallinen työmetodi tuo omat haasteensa lasten osallisuuden toteutumiselle. Ammattilaisten jaksaminen sekä ajan- ja henkilökunnan puute näyttävät olevan suuri haaste. Myös yhteistyö lasten vanhempien kanssa sekä lasten yksilöllinen persoonallisuus ja heidän lähtökohdat nähdään haasteina
Tulokset näyttävät, että yhteisöterapiallinen työmetodi näkyy vastaanottokodin arjessa tiukkojen sääntöjen, rajojen, rutiinien ja aktiviteettien kautta. Tämä johtaa sosiaalisten taitojen oppimiseen, joita yksilö tarvitsee selviytyäkseen arjesta ja tunteakseen osallisuutta. Ammattilaiset toimivat esikuvana ja heidän ohjauksella on suuri vaikutus lapsen sosiaalisten taitojen oppimiseen. Lapsen edun ja lastensuojelulain mukaisesti vastaanottokodin ammattilaiset keskustelevat lasten kanssa lasten toiveista ja odotuksista. Tulos osoittaa kuitenkin, että vastaanottokodin arki on osittain aikuisjohtoista ja että aikuisten keskuudessa on erilaisia käsityksiä osallisuudesta. Yhteisöterapiallinen työmetodi tuo omat haasteensa lasten osallisuuden toteutumiselle. Ammattilaisten jaksaminen sekä ajan- ja henkilökunnan puute näyttävät olevan suuri haaste. Myös yhteistyö lasten vanhempien kanssa sekä lasten yksilöllinen persoonallisuus ja heidän lähtökohdat nähdään haasteina