AI-genererat visuellt innehåll inom marknadsföring : En semiotisk bildanalys av AI-genererade bilder
Andersson, Patrick (2024)
Andersson, Patrick
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404075894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404075894
Tiivistelmä
AI-genererade bilder har under senaste åren blivit väldigt synligt i samhället, tack vare sociala medier och nyheter. Med allmän tillgänglighet till generativa AI-modeller, bland annat text-till-bildmodeller som Dall-E 2, kommer generativ AI att påverka flera branscher, bland annat marknadsföring. Med intresse för AI-generade bilder och dess potential inom marknadsföring, går studien in på AI-genererade bilders visuella kommunikation i form av semiotiska tecken och betydelser. Studiens mål är att undersöka AI-genererade bilders förmågor och begränsningar inom visuell kommunikation för att markera dess värde och potential som kommunikationsmedel. I studien analyseras AI-genererade bilders semiotik på en denotativ och konnotativ nivå, som visar bildernas direkta betydelser samt medförda bibetydelser. Den semiotiska bild-analysen görs självständigt och systematiskt för att noga nedbryta bilderna på en grundlig nivå. Analysen fungerar som ett preliminärt steg för utforskningen i AI-genererade bilders visuella kommunikation, ämnet bör dock vidare undersökas för att AI-modellerna ska kunna användas på ett nyttigt och ansvarsfullt sätt inom marknadsföring. Studiens resultat visar främst bildernas förmåga att kommunicera på denotativ och konnotativ nivå, och att bilderna innehåller flera uppenbara denotativa tecken och konnotativa betydelser som är lätta att identifiera. Resultaten visar bildernas förmåga att kommunicera på ett tydligt sätt, samt möjligheten för att de kan användas som visuellt kommunikationsmedel. Generativ AI kommer att fortsättningsvis utvecklas, som betyder att marknadsförare kan hamna efter om de inte lär sig att anpassa den nya teknologin på ett sätt som respekterar teknologins begränsningar och förmågor.