Työkaluja tukemaan tiimin toimintaa henkilöstömuutoksissa
Miettinen, Sami (2024)
Miettinen, Sami
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404075893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404075893
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa tiimien käytettäväksi virtuaaliseen työhön soveltuvia työkaluja, jotka auttavat tiimiä kehittämään toimintaansa ja saavuttamaan tiimille asetettuja tavoitteita. Työkalut suunniteltiin erityisesti tilanteeseen, jossa tiimin työskentelyyn vaikuttavat henkilöstön muutokset. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Elisa Oyj:lle.
Opinnäytetyössä tutustuttiin ensin tiimien rakentumisen historiaan ja tiimiytymisen eri vaiheisiin ja rakentumiseen vaikuttaviin tekijöihin. Tämän jälkeen tutustuttiin henkilöstömuutoksiin ja muutoksien käsittelyssä auttaviin resilienssiin sekä muutosjohtamiseen. Oppien pohjalta rakennettiin työkaluja helpottamaan tiimin jäsenien tutustumista ja tiimiroolien ymmärtämistä sekä tiimin tiedon säilytystä ja viestintää mahdollistaen myös lisää vuorovaikutusta tiimin toimintaan. Työkaluja kokeiltiin yhteistyössä asiakas-palvelutiimin kanssa ja opinnäytetyö sisältää tutkimusta tiimin suoriutumisesta työkalujen käyttöönoton jälkeen. Tiimin jäsenet pääsivät vastaamaan kyselyyn työkalujen vaikutuksesta ja kyselyn tulokset ovat läpikäytynä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön tuloksena tiimin suoritustaso nousi ja käyttöön otetuilla työkaluilla nähtiin olevan merkittävä rooli henkilöstömuutoksen läpiviennissä. Erityisesti tiedon ja työkalujen linkkien säilytykseen suunniteltu tiimin kotisivupohja nähtiin todella merkittävänä kehityksenä verrattuna perinteisen Teams-kanavan käyttöön. The aim of this thesis was to develop tools suitable for virtual work to assist teams in improving their operations and achieving their set goals. These tools were specifically designed for situations where team dynamics are affected by personnel changes. The thesis was commissioned by Elisa Corporation.
The thesis began by exploring the history of team formation, various stages of team cohesion, and factors influencing team building. Following this, it delved into personnel changes and resilience, as well as change management strategies. Based on these principles, the tools aimed to facilitate team members' acquaintance with and understanding of their roles, as well as enhance information storage and communication within the team, allowing for increased interaction. The tools were tested in collaboration with a customer service team, and the thesis includes research on the team's performance after the implementation of these tools. Team members also provided feedback on the impact of the tools, and the results of the survey are discussed in the thesis.
As a result of the thesis, the team's performance level increased, and the implemented tools were seen to play a significant role in adapting to personnel changes. Particularly noteworthy was the team homepage template designed for storing information and links to tools, which was considered a significant advancement compared to the traditional use of Teams channels.
Opinnäytetyössä tutustuttiin ensin tiimien rakentumisen historiaan ja tiimiytymisen eri vaiheisiin ja rakentumiseen vaikuttaviin tekijöihin. Tämän jälkeen tutustuttiin henkilöstömuutoksiin ja muutoksien käsittelyssä auttaviin resilienssiin sekä muutosjohtamiseen. Oppien pohjalta rakennettiin työkaluja helpottamaan tiimin jäsenien tutustumista ja tiimiroolien ymmärtämistä sekä tiimin tiedon säilytystä ja viestintää mahdollistaen myös lisää vuorovaikutusta tiimin toimintaan. Työkaluja kokeiltiin yhteistyössä asiakas-palvelutiimin kanssa ja opinnäytetyö sisältää tutkimusta tiimin suoriutumisesta työkalujen käyttöönoton jälkeen. Tiimin jäsenet pääsivät vastaamaan kyselyyn työkalujen vaikutuksesta ja kyselyn tulokset ovat läpikäytynä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön tuloksena tiimin suoritustaso nousi ja käyttöön otetuilla työkaluilla nähtiin olevan merkittävä rooli henkilöstömuutoksen läpiviennissä. Erityisesti tiedon ja työkalujen linkkien säilytykseen suunniteltu tiimin kotisivupohja nähtiin todella merkittävänä kehityksenä verrattuna perinteisen Teams-kanavan käyttöön.
The thesis began by exploring the history of team formation, various stages of team cohesion, and factors influencing team building. Following this, it delved into personnel changes and resilience, as well as change management strategies. Based on these principles, the tools aimed to facilitate team members' acquaintance with and understanding of their roles, as well as enhance information storage and communication within the team, allowing for increased interaction. The tools were tested in collaboration with a customer service team, and the thesis includes research on the team's performance after the implementation of these tools. Team members also provided feedback on the impact of the tools, and the results of the survey are discussed in the thesis.
As a result of the thesis, the team's performance level increased, and the implemented tools were seen to play a significant role in adapting to personnel changes. Particularly noteworthy was the team homepage template designed for storing information and links to tools, which was considered a significant advancement compared to the traditional use of Teams channels.