Mindfulness vapaassa improvisaatiossa : muoto ja liekki - taiteellinen opinnäytekonsertti
Vainiola, Joonas (2024)
Vainiola, Joonas
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055843
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on taiteellinen projekti, jolla on autoetnografinen lähtökohta. Työn keskiössä on vapaaseen improvisaatioon pohjautuva konsertti, jonka valmistelun tekniikoiksi valikoituivat eri hengitys- ja kehonrentoutusharjoitukset. Nämä harjoitukset tulivat säännöllisiksi välineiksi konserttiin valmistautumisessa jo yhdeksän kuukautta ennen varsinaista esiintymistä.
Kirjallisessa työssä pohditaan, miten tunteet ja mindfulness vaikuttavat esiintymiseen ja improvisointiin koko prosessin aikana. Vapaa improvisaatio valikoitui työskentelymetodiksi, koska se antaa nimensä mukaisesti vapaan mahdollisuuden kokonaisvaltaiseen ilmaisuun. Työssä avataan keskeisten käsitteiden kuten vapaa improvisaatio ja mindfulness lisäksi opinnäytteeseen kuuluvan konsertin nimen Muoto ja Liekki syntyprosessia sekä sitä, miten konsertin nimen sisältämä symboliikka liittyy opinnäytetyöhön.
Mindfulness harjoittelun avulla opin tunnistamaan paremmin oman kehoni ja mieleni välisen eron sekä suhtautumaan niiden viesteihin tasaväkisesti. Kehon kuuntelu ja sen viestien kunnioittaminen johti muutoksiin omissa harjoittelutottumuksissa, tavassa miten valmistaudun konserttiin sekä ilmaisuuni ja käytökseeni konsertin aikana. Vapaa improvisaatio osoittautui toimivaksi alustaksi kokeilla spontaania impulssien seurailua ja mindfulness hyödylliseksi työvälineeksi havaita näitä impulsseja. This thesis is an artistic project that has an autoethnographic premise. The focus of the work is a concert that is based on free improvisation. The concert was prepared by utilizing various breathing and body relaxation exercises. These exercises became a regular practice in nine months’ rehearsal prior to the actual performance.
The written work reflects on how emotions and mindfulness effect on performing and improvisation during the whole process. Free improvisation was selected as the working method because it gives the opportunity to holistic expression as the name suggests. In addition to opening the key concepts such as free improvisation and mindfulness, the work also explains how the name of the concert came to being and how its symbolism is related to the thesis.
Through mindfulness practice the author improved his skills of identifying the difference between thoughts and body and started to react to messages from both sources equally. Recognizing one’s body and acknowledging its needs led to alterations in practice habits, in the way the author prepared for a concert and expressed himself and behaved during a concert. Free improvisation proved to be a practical platform for following one’s impulses spontaneously and mindfulness was found to be a useful tool to observe these impulses.
Kirjallisessa työssä pohditaan, miten tunteet ja mindfulness vaikuttavat esiintymiseen ja improvisointiin koko prosessin aikana. Vapaa improvisaatio valikoitui työskentelymetodiksi, koska se antaa nimensä mukaisesti vapaan mahdollisuuden kokonaisvaltaiseen ilmaisuun. Työssä avataan keskeisten käsitteiden kuten vapaa improvisaatio ja mindfulness lisäksi opinnäytteeseen kuuluvan konsertin nimen Muoto ja Liekki syntyprosessia sekä sitä, miten konsertin nimen sisältämä symboliikka liittyy opinnäytetyöhön.
Mindfulness harjoittelun avulla opin tunnistamaan paremmin oman kehoni ja mieleni välisen eron sekä suhtautumaan niiden viesteihin tasaväkisesti. Kehon kuuntelu ja sen viestien kunnioittaminen johti muutoksiin omissa harjoittelutottumuksissa, tavassa miten valmistaudun konserttiin sekä ilmaisuuni ja käytökseeni konsertin aikana. Vapaa improvisaatio osoittautui toimivaksi alustaksi kokeilla spontaania impulssien seurailua ja mindfulness hyödylliseksi työvälineeksi havaita näitä impulsseja.
The written work reflects on how emotions and mindfulness effect on performing and improvisation during the whole process. Free improvisation was selected as the working method because it gives the opportunity to holistic expression as the name suggests. In addition to opening the key concepts such as free improvisation and mindfulness, the work also explains how the name of the concert came to being and how its symbolism is related to the thesis.
Through mindfulness practice the author improved his skills of identifying the difference between thoughts and body and started to react to messages from both sources equally. Recognizing one’s body and acknowledging its needs led to alterations in practice habits, in the way the author prepared for a concert and expressed himself and behaved during a concert. Free improvisation proved to be a practical platform for following one’s impulses spontaneously and mindfulness was found to be a useful tool to observe these impulses.