Verkkokaupan asiakaskokemus ja sen kehittäminen : case JULJA Finland Oy
Hakala, Johanna (2014)
Hakala, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519706
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sitä, millainen on hyvä ja asiakaslähtöinen verkkokauppa. Asiakaskokemus ja sen vaikutus verkkokaupan eri osa-alueisiin ja piirteisiin ovat asioita, jotka ovat työssäni pääosassa.
Työn teoriaosuus koostuu muodin verkkokaupasta ja asiakkaan ostokokemuksesta siellä. Työssä on käsitelty, mitä ja miten verkkokaupan täytyy viestiä asiakkaalleen ja mitä sen täytyy ottaa huomioon toimiessaan verkossa, jotta asiakkaan kokemus olisi mahdollisimman hyvä ja yritys saa asiakkaat myös palaamaan ostoksille. Jotta verkkokauppa onnistuu luomaan hyvän ostokokemuksen asiakkaalle, tulee sen ottaa huomioon verkkokaupan toimivuus, visuaalisuus, luotettavuus ja brändin luonne.
JULJA Finland Oy:lle toteutettu asiakaskysely on kyselytutkimus. Kysely to-teutettiin lähettämällä JULJAn 24 asiakkaalle sähköpostiin linkki, joka vei asiak-kaat verkkoon valmiiseen kyselyalustaan. Tutkimuksessa kartoitettiin sitä, kuin-ka tyytyväisiä JULJAn asiakkaat ovat olleet ostokokemukseensa verkkokaupas-sa ja samalla pyydettiin asiakkaita antamaan kehitysehdotuksia.
Kyselyn tulokset osoittivat, että JULJAn verkkokaupan asiakkaat näkevät verk-kokaupan pääosin hyvänä ja toimivana. JULJA sai paljon positiivista palautetta toiminnastaan. Kehitysehdotuksia saatiin mm. uusiin tuotteisiin ja ostoprosessin sujuvuuteen.
Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että JULJAn verkkokaupalla on kaikki tarvittavat välineet siihen, että se pystyy tarjoamaan asiakkailleen heidän odotuksiaan vastaavan ostokokemuksen ja luomaan menestyvän verkko-kaupan. Tämän saavuttamiseksi JULJAn on kuitenkin tehtävä pitkäjänteistä työtä.
Työn teoriaosuus koostuu muodin verkkokaupasta ja asiakkaan ostokokemuksesta siellä. Työssä on käsitelty, mitä ja miten verkkokaupan täytyy viestiä asiakkaalleen ja mitä sen täytyy ottaa huomioon toimiessaan verkossa, jotta asiakkaan kokemus olisi mahdollisimman hyvä ja yritys saa asiakkaat myös palaamaan ostoksille. Jotta verkkokauppa onnistuu luomaan hyvän ostokokemuksen asiakkaalle, tulee sen ottaa huomioon verkkokaupan toimivuus, visuaalisuus, luotettavuus ja brändin luonne.
JULJA Finland Oy:lle toteutettu asiakaskysely on kyselytutkimus. Kysely to-teutettiin lähettämällä JULJAn 24 asiakkaalle sähköpostiin linkki, joka vei asiak-kaat verkkoon valmiiseen kyselyalustaan. Tutkimuksessa kartoitettiin sitä, kuin-ka tyytyväisiä JULJAn asiakkaat ovat olleet ostokokemukseensa verkkokaupas-sa ja samalla pyydettiin asiakkaita antamaan kehitysehdotuksia.
Kyselyn tulokset osoittivat, että JULJAn verkkokaupan asiakkaat näkevät verk-kokaupan pääosin hyvänä ja toimivana. JULJA sai paljon positiivista palautetta toiminnastaan. Kehitysehdotuksia saatiin mm. uusiin tuotteisiin ja ostoprosessin sujuvuuteen.
Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että JULJAn verkkokaupalla on kaikki tarvittavat välineet siihen, että se pystyy tarjoamaan asiakkailleen heidän odotuksiaan vastaavan ostokokemuksen ja luomaan menestyvän verkko-kaupan. Tämän saavuttamiseksi JULJAn on kuitenkin tehtävä pitkäjänteistä työtä.