Ammatillisen oppilaitoksen uuden tutkinnon osan opetuksen suunnittelu – Palkanlaskennan opetusmateriaali: Työkokemuksen hyödyntäminen opetuksen ja opetusmateriaalin suunnittelussa
Rajamäki, Johanna (2024)
Rajamäki, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035624
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus on asettanut aina moninaisia vaatimuksia niin opettajille kuin opiskelijoille. Palkanlaskennan tutkinnon osan opettajan on osattava hyvin laaja kokonaisuus, jotta voi opettaa palkanlaskennan tulevaisuuden osaajia. Palkanlaskenta ja taloushallinto ovat keskellä automatisointi- ja robotiikkakehitystä, ja alan työtehtävät sekä osaamistarpeet muuttuvat. Opetushallitus määrittelee ePerusteissa tutkinnon osien taitovaatimukset lakien ja asetusten perusteella, mutta vaatimukset tulevat pääsääntöisesti elinkeinoelämän ja yhteiskunnan muutoksista ja tarpeista. Palkanlaskennan tutkinnon osa koostuu monista tärkeistä osa-alueista, ja niiden osaaminen on välttämätöntä työn kannalta.
Opinnäytetyön tavoite on nostaa esiin ammatillisen oppilaitoksen opettajalle asetetut laajat osaamisvaatimukset, keskittyen palkanlaskennan ja liiketalouden opettajan osaamisvaatimuksiin. Työssä kartoitetaan tulevaisuuden palkanlaskijoiden osaamistarpeita ja tarkastellaan palkanlaskennan tutkinnon osan lähiopetuksen merkitystä SASKY koulutuskuntayhtymälle, Ikaalisten kauppaoppilaitokselle, koulun toiminta-alueen elinkeinoelämälle ja opiskelijoille.
SASKY koulutuskuntayhtymän Luoteis-Pirkanmaan opettajille lähetetyllä kyselytutkimuksella selvitettiin opettajien kohtaamia haasteita opettajana aloittaessaan. Yrityksille lähetetyssä kyselytutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia palkanlaskennan osaajia työelämä tarvitsee tulevaisuudessa. Tutkimuksissa ja haastatteluissa selvitettyjen tulevaisuuden osaamisvaatimusten sisällyttäminen opetukseen on yksi tärkeä osa opettajan työtä, kuten jatkuva oman alan innovaatioiden ja muutosten seuraaminen sekä yhteistyö työelämän kanssa. Opinnäytetyössä kuvataan palkanlaskennan tutkinnon osan opetuksen ja opetusmateriaalin kokoamistyöhön vaikuttavia asioita. Työssä tutkitaan tulevaisuuden palkanlaskijoiden osaamistarpeita ja pyritään selvittämään opettajan aikaisemman liiketalouden työkokemuksen hyödyntämistä opetuksen ja oppimateriaalin kokoamistyössä.
Palkanlaskennan opettajien tieto- ja taitovaatimukset ovat moninaiset, ja heillä olisi hyvä olla usean vuoden työkokemus. Opetuksen ja opetusmateriaalin kokoamiseen vaikuttaa opettajan työkokemus ja pedagoginen osaaminen. Ammatillisen oppilaitoksen liiketalouden ja palkanlaskennan opettajan on jatkuvasti pidettävä yhteyttä elinkeinoelämään ja alan yrityksiin sekä seurattava oman alansa kehitystä sekä uusia lakeja ja asetuksia. Opettajan olisi saatava opiskelijat kiinnostumaan elinikäisestä oppimisesta ja itsensä kehittämisestä.
Opinnäytetyön tavoite on nostaa esiin ammatillisen oppilaitoksen opettajalle asetetut laajat osaamisvaatimukset, keskittyen palkanlaskennan ja liiketalouden opettajan osaamisvaatimuksiin. Työssä kartoitetaan tulevaisuuden palkanlaskijoiden osaamistarpeita ja tarkastellaan palkanlaskennan tutkinnon osan lähiopetuksen merkitystä SASKY koulutuskuntayhtymälle, Ikaalisten kauppaoppilaitokselle, koulun toiminta-alueen elinkeinoelämälle ja opiskelijoille.
SASKY koulutuskuntayhtymän Luoteis-Pirkanmaan opettajille lähetetyllä kyselytutkimuksella selvitettiin opettajien kohtaamia haasteita opettajana aloittaessaan. Yrityksille lähetetyssä kyselytutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia palkanlaskennan osaajia työelämä tarvitsee tulevaisuudessa. Tutkimuksissa ja haastatteluissa selvitettyjen tulevaisuuden osaamisvaatimusten sisällyttäminen opetukseen on yksi tärkeä osa opettajan työtä, kuten jatkuva oman alan innovaatioiden ja muutosten seuraaminen sekä yhteistyö työelämän kanssa. Opinnäytetyössä kuvataan palkanlaskennan tutkinnon osan opetuksen ja opetusmateriaalin kokoamistyöhön vaikuttavia asioita. Työssä tutkitaan tulevaisuuden palkanlaskijoiden osaamistarpeita ja pyritään selvittämään opettajan aikaisemman liiketalouden työkokemuksen hyödyntämistä opetuksen ja oppimateriaalin kokoamistyössä.
Palkanlaskennan opettajien tieto- ja taitovaatimukset ovat moninaiset, ja heillä olisi hyvä olla usean vuoden työkokemus. Opetuksen ja opetusmateriaalin kokoamiseen vaikuttaa opettajan työkokemus ja pedagoginen osaaminen. Ammatillisen oppilaitoksen liiketalouden ja palkanlaskennan opettajan on jatkuvasti pidettävä yhteyttä elinkeinoelämään ja alan yrityksiin sekä seurattava oman alansa kehitystä sekä uusia lakeja ja asetuksia. Opettajan olisi saatava opiskelijat kiinnostumaan elinikäisestä oppimisesta ja itsensä kehittämisestä.