Inari tablet-laitteen huoltomanuaalin suunnittelu ja jälkimarkkinoinnin huoltoprosessin kuvaus Aava Mobile Oy:lle
Ruonakoski, Janne (2014)
Ruonakoski, Janne
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219518
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Aava Mobile Oy. Aava Mobile Oy kehittää markkinoille tabletteja sekä muita mobiililaitteita ammattikäyttöön. Aava Mobile Oy:n tuoteportfolio kattaa sekä asiakaskohtaisesti räätälöidyt tuotteet että Aavan omat tuotteet, jotka soveltuvat erinomaisesti erilaisiin työympäristöihin.
Opinnäytetyössä aiheena oli huoltomanuaalin suunnittelu ja jälkimarkkinoinnin huoltoprosessin kuvaus Aava Mobile Oy:n Inari tablet-laitteelle. Tavoitteena oli tehdä huoltomanuaali, jota huoltokumppani käyttää tuotteen huolloissa oman huoltotyönsä tukena. Tavoitteena oli myös dokumentoida ja kuvata huoltoprosessi, koska olemassa olevaa huoltoprosessikuvausta ei vielä ollut tehty. Työn teoriaosassa käsiteltiin prosessikuvausmenetelmiä, jälkimarkkinointia ja huoltoa. Lähteinä työssä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja keskusteluja yrityksen henkilöstön kanssa sekä yrityksen dokumentteja. Toimeksiantajan pyynnöstä huoltomanuaali ei ole julkinen dokumentti.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin tutkimalla prosessikuvausten ja jälkimarkkinoinnin ja huollon teoriaa kirjallistenlähteiden avulla. Tämän jälkeen alkoi huoltomanuaalin suunnittelu ja toteutus, koska yrityksellä oli tarve saada manuaali nopeasti käyttöön. Valmiin huoltomanuaalin avulla yritys ja huoltokumppani saivat selkeän ohjeistuksen ja tuen huollon avuksi. Seuraavana selvitettiin yrityksen huoltoprosessin nykytila. Tämän perusteella alettiin suunnitella huollon prosessikuvausta ja samalla myös itse huoltoprosessia. Huoltoprosessin suunnittelussa selvitettiin myös yrityksen toiminnanohjausjärjestelmän käyttöä huollossa. Jälkimarkkinointi huoltoprosessikuvauksen avulla yritys sai dokumentoidun prosessikuvauksen ja hyvän lähtökohdan jatkaa huoltoprosessin kehitystä.
Opinnäytetyössä aiheena oli huoltomanuaalin suunnittelu ja jälkimarkkinoinnin huoltoprosessin kuvaus Aava Mobile Oy:n Inari tablet-laitteelle. Tavoitteena oli tehdä huoltomanuaali, jota huoltokumppani käyttää tuotteen huolloissa oman huoltotyönsä tukena. Tavoitteena oli myös dokumentoida ja kuvata huoltoprosessi, koska olemassa olevaa huoltoprosessikuvausta ei vielä ollut tehty. Työn teoriaosassa käsiteltiin prosessikuvausmenetelmiä, jälkimarkkinointia ja huoltoa. Lähteinä työssä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja keskusteluja yrityksen henkilöstön kanssa sekä yrityksen dokumentteja. Toimeksiantajan pyynnöstä huoltomanuaali ei ole julkinen dokumentti.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin tutkimalla prosessikuvausten ja jälkimarkkinoinnin ja huollon teoriaa kirjallistenlähteiden avulla. Tämän jälkeen alkoi huoltomanuaalin suunnittelu ja toteutus, koska yrityksellä oli tarve saada manuaali nopeasti käyttöön. Valmiin huoltomanuaalin avulla yritys ja huoltokumppani saivat selkeän ohjeistuksen ja tuen huollon avuksi. Seuraavana selvitettiin yrityksen huoltoprosessin nykytila. Tämän perusteella alettiin suunnitella huollon prosessikuvausta ja samalla myös itse huoltoprosessia. Huoltoprosessin suunnittelussa selvitettiin myös yrityksen toiminnanohjausjärjestelmän käyttöä huollossa. Jälkimarkkinointi huoltoprosessikuvauksen avulla yritys sai dokumentoidun prosessikuvauksen ja hyvän lähtökohdan jatkaa huoltoprosessin kehitystä.