Vapaaehtoistyöntekijöiden hyvinvoinnin kehittäminen taistelupelitapahtumissa
Lohi, Runo (2024)
Lohi, Runo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404025558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404025558
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Helsinki FGC ry, pääkaupunkiseudulla toimiva, taistelupelitapahtumia järjestävä yhdistys. Työssä tavoitteenani oli selvittää, minkälaisia ovat tähän mennessä taistelupelitapahtumiin vapaaehtoisina työntekijöinä osallistuneiden henkilöiden kokemukset työmääriin, etuihin ja tyytyväisyyteen liittyen, ja millaisilla toimilla näitä osa-alueita voitaisiin jatkossa kehittää.
Tutkimusmenetelmä työssäni oli kuvaileva tutkimus, jossa keräsin tietoa internetin kautta järjestetyn kyselyn avulla. Kyselystä saatuja tuloksia analysoimalla tunnistin kehityskohteita, joihin selvitin ratkaisutapoja benchmarking-prosessin kautta. Benchmark-vertailukohteikseni valikoituivat populaarikulttuuritapahtumat Desucon ja Ropecon.
Kyselyn kautta selvisi, että taistelupelitapahtumiin vapaaehtoisina osallistuneiden kokemukset työmäärästä, eduista ja tapahtumista olivat yleisesti hyviä. Verovapaasti tarjottavista eduista toivotuimpia olivat ilmainen sisäänpääsy tapahtumaan ja jokin ruokaetu. Kehitysaiheina nähtiin työntekijöiden liian pieni määrä ja epätasainen työnjako.
Benchmarkingin kautta selvisi, että vertailukohdetapahtumilla on käytössään
tuntiseurantajärjestelmä työmäärien jakamiseen. Verrokit tarjoavat vapaaehtoisilleen etuina ilmaisen sisäänpääsyn, ruokaedun ja vaihtelevasti joko ilmaisesti tai omakustannehintaan tapahtuman t-paidan tai muun oheistuotteen. Molemmissa vertailukohdetapahtumissa vapaaehtoiset saavat pääsyn myös tapahtuman jälkeiseen karonkkatilaisuuteen, toisessa tapahtumassa etuihin sisältyy myös majoitusetu. Molemmissa tapahtumissa vapaaehtoisilta kerätään systemaattisesti palautetta.
Johtopäätöksinä opinnäytetyössä suosittelin taistelupelitapahtumien järjestäjiä panostamaan suunnittelutyöhön. Järjestäjien on hyvä kehittää työmäärän jakamiseen ja seurantaan tuntiseurantajärjestelmä. Vapaaehtoisten rekrytoimiseen on hyvä panostaa sekä yhteisön sisällä että ulkopuolella, ja vapaaehtoisille tulee tarjota työpanoksestaan reiluiksi nähdyt edut budjetin sallimissa rajoissa. Toiminnan kehittämisen ja jatkuvuuden kannalta on tärkeää kerätä vapaaehtoisilta palautetta. This thesis was commissioned by Helsinki FGC Ry, an association that organizes fighting game events in Helsinki region in Finland. My goal in the thesis was to find out what kind of experiences people who have participated in fighting game events as voluntary workers have had so far, regarding workload, benefits, and general satisfaction, and what actions could be taken to improve these sectors in future.
The method used in my thesis was descriptive research, for which I gathered data using an online survey. I identified areas for development by analyzing the results obtained from the survey, and used the benchmarking process to find solutions for developments. The events selected as my points of comparison were Desucon (an anime convention) and Ropecon (a role-playing convention).
The survey revealed that the people who participated as volunteers in fighting game eventshad mostly favourable experiences regarding wor ired among tax-free benefits were free entry to the event and a free meal. Issues seen as in need of development were insufficient number of workers, and uneven division of labour.
The benchmarking process revealed that the benchmark events use an hourly tracking system for workload division. The benchmark events offer their volunteers free entry and a free meal and, to a varying degree, an event T-shirt or other accessory product either free of charge or at cost price. In both benchmark events, volunteers also get access to the post-event reception, and in one of the events the benefits also include accommodation. In both events, feedback is systematically collected from volunteers.
As thesis conclusions, I recommended the organizers of fighting game events to invest in planning. The organizers should develop a time tracking system for dividing and monitoring the workload. It would be beneficial to invest in recruiting volunteers both inside and outside the community, and volunteers should be offered fair benefits for their contribution within the limits of the budget. In terms of the improvement and continuity of operations, it is important to collect feedback from volunteers.
Tutkimusmenetelmä työssäni oli kuvaileva tutkimus, jossa keräsin tietoa internetin kautta järjestetyn kyselyn avulla. Kyselystä saatuja tuloksia analysoimalla tunnistin kehityskohteita, joihin selvitin ratkaisutapoja benchmarking-prosessin kautta. Benchmark-vertailukohteikseni valikoituivat populaarikulttuuritapahtumat Desucon ja Ropecon.
Kyselyn kautta selvisi, että taistelupelitapahtumiin vapaaehtoisina osallistuneiden kokemukset työmäärästä, eduista ja tapahtumista olivat yleisesti hyviä. Verovapaasti tarjottavista eduista toivotuimpia olivat ilmainen sisäänpääsy tapahtumaan ja jokin ruokaetu. Kehitysaiheina nähtiin työntekijöiden liian pieni määrä ja epätasainen työnjako.
Benchmarkingin kautta selvisi, että vertailukohdetapahtumilla on käytössään
tuntiseurantajärjestelmä työmäärien jakamiseen. Verrokit tarjoavat vapaaehtoisilleen etuina ilmaisen sisäänpääsyn, ruokaedun ja vaihtelevasti joko ilmaisesti tai omakustannehintaan tapahtuman t-paidan tai muun oheistuotteen. Molemmissa vertailukohdetapahtumissa vapaaehtoiset saavat pääsyn myös tapahtuman jälkeiseen karonkkatilaisuuteen, toisessa tapahtumassa etuihin sisältyy myös majoitusetu. Molemmissa tapahtumissa vapaaehtoisilta kerätään systemaattisesti palautetta.
Johtopäätöksinä opinnäytetyössä suosittelin taistelupelitapahtumien järjestäjiä panostamaan suunnittelutyöhön. Järjestäjien on hyvä kehittää työmäärän jakamiseen ja seurantaan tuntiseurantajärjestelmä. Vapaaehtoisten rekrytoimiseen on hyvä panostaa sekä yhteisön sisällä että ulkopuolella, ja vapaaehtoisille tulee tarjota työpanoksestaan reiluiksi nähdyt edut budjetin sallimissa rajoissa. Toiminnan kehittämisen ja jatkuvuuden kannalta on tärkeää kerätä vapaaehtoisilta palautetta.
The method used in my thesis was descriptive research, for which I gathered data using an online survey. I identified areas for development by analyzing the results obtained from the survey, and used the benchmarking process to find solutions for developments. The events selected as my points of comparison were Desucon (an anime convention) and Ropecon (a role-playing convention).
The survey revealed that the people who participated as volunteers in fighting game eventshad mostly favourable experiences regarding wor ired among tax-free benefits were free entry to the event and a free meal. Issues seen as in need of development were insufficient number of workers, and uneven division of labour.
The benchmarking process revealed that the benchmark events use an hourly tracking system for workload division. The benchmark events offer their volunteers free entry and a free meal and, to a varying degree, an event T-shirt or other accessory product either free of charge or at cost price. In both benchmark events, volunteers also get access to the post-event reception, and in one of the events the benefits also include accommodation. In both events, feedback is systematically collected from volunteers.
As thesis conclusions, I recommended the organizers of fighting game events to invest in planning. The organizers should develop a time tracking system for dividing and monitoring the workload. It would be beneficial to invest in recruiting volunteers both inside and outside the community, and volunteers should be offered fair benefits for their contribution within the limits of the budget. In terms of the improvement and continuity of operations, it is important to collect feedback from volunteers.