Innostutaan monilukutaidosta ja digitaalisesta ilmaisusta!
Holmikari, Johanna (2024)
Holmikari, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404025529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404025529
Tiivistelmä
Artikkelissa kuvataan Opetushallituksen rahoittamaa ”Monilukutaito ja digitaalinen ilmaisu varhaiskasvatuksessa” -koulutusta. Koulutuksessa lisättiin ymmärrystä monilukutaidon ja digitaalisen ilmaisun merkityksestä ja mahdollisuuksista osana varhaiskasvatustyötä.
Tarvitsemme monilukutaitoa pystyäksemme ymmärtämään ja tulkitsemaan ympäristömme erilaisia viestejä muuttuvassa ja digitalisoituvassa maailmassa. Opettelemme monilukutaitoa aina kun havainnoimme, tutkimme ja tulkitsemme ympäröivää maailmaa ja luomme sitä kautta asioille uusia merkityksiä ja uutta ymmärrystä. Tässä artikkelissa kerrotaan perusteita monilukutaidon merkitykselle ja kuvataan koulutusesimerkin kautta, miten varhaiskasvatuksessa voidaan tukea monilukutaidon ja digitaalisen ilmaisun kehittymistä moniaistisuutta, tarinallisuutta ja taidelähtöisyyttä
hyödyntäen.
Tarvitsemme monilukutaitoa pystyäksemme ymmärtämään ja tulkitsemaan ympäristömme erilaisia viestejä muuttuvassa ja digitalisoituvassa maailmassa. Opettelemme monilukutaitoa aina kun havainnoimme, tutkimme ja tulkitsemme ympäröivää maailmaa ja luomme sitä kautta asioille uusia merkityksiä ja uutta ymmärrystä. Tässä artikkelissa kerrotaan perusteita monilukutaidon merkitykselle ja kuvataan koulutusesimerkin kautta, miten varhaiskasvatuksessa voidaan tukea monilukutaidon ja digitaalisen ilmaisun kehittymistä moniaistisuutta, tarinallisuutta ja taidelähtöisyyttä
hyödyntäen.