ADHD-lasten vanhempien voimaannuttava vertaisryhmä: vertaistuen, psykoedukaation ja hyvinvointia vahvistavien elementtien yhdistäminen Keski-Suomen ADHD-yhdistyksen pilottiryhmässä
Vehkajärvi, Saana (2024)
Vehkajärvi, Saana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275265
Tiivistelmä
ADHD-lapset tarvitsevat ikätasoista enemmän tukea. ADHD-lasten vanhemmilla sekä muilla erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmilla on tutkimustiedon perusteella korkeampi riski vanhemmuuden uupumiseen. Vanhemmuuden uupuminen on seurausta aina pitkäaikaisesta negatiivisesta stressistä, joka vaikuttaa monin tavoin niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Uupuminen etäännyttää vanhempaa emotionaalisesti lapsesta ja vaikuttaa kykyyn tukea lapsen kasvua ja kehitystä. Riskiä nostavia tekijöitä on paljon arjen kaaostumisesta palvelujärjestelmän ongelmiin. Koska kaikkia kuormittavia tekijöitä on mahdotonta poistaa arjesta, tuleekin arjessa keskittyä hyvinvoinnin vahvistamiseen ja palautumisen mahdollisuuksien lisäämiseen.
Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi Keski-Suomen ADHD-yhdistys. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka toiminnallisena osuutena toteutui ADHD-lasten vanhempien suljettu vertaisryhmä. Vertaisryhmässä yhdistyi vertaistuki, tiedon lisääntyminen ja hyvinvoinnin vahvistuminen. Tavoitteena oli suljetun vertaisryhmän toteuttamisen kautta saada käytännön kokemuksen tietoa suljetun ryhmän hyödyistä ja vanhempien sitoutumisasteesta. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen käsitteinä on erityislapsen vanhemmuus, uupumisen riski sekä vanhempien hyvinvoinnin merkitys, siihen vaikuttavat tekijät ja tukimuodot. Tutkimuksellisuus toteutui ryhmän toteutuksen aikaisilla palautteilla ja havainnoinnilla sekä ryhmän loppuvaiheessa toteutetulla kyselytutkimuksella. Näiden kokemusten kautta yhdistys sai tietoa toiminnan kehittämistä varten, jotta yhdistys kykenisi vastaamaan mahdollisimman hyvin vanhempien tuen tarpeisiin.
Tulosten perusteella suljettu ryhmämuoto oli merkityksellinen ja sitoutti vanhempia, mutta osallistumiseen vaikutti haasteet käytettävissä olevissa resursseissa. Tulosten mukaan vanhemmat kokivat ryhmän myötä voimaantumista. Vanhemmat saivat ryhmästä tietoa ja tukea, ja sillä oli positiivinen vaikutus vanhempien hyvinvointiin, vahvistaen jaksamista ja kasvattaen luottamusta omiin kykyihin. Vertaisryhmä kuitenkin antoi myös aikaa oman tilanteen prosessoinnille, joka vahvisti ajatusta uupumuksesta.
Vertaisryhmä on tärkeä tukimuoto erityislasten vanhemmille. Asioiden syvällinen jakaminen vaatii kuitenkin luottamuksellista ympäristöä, mikä suljetun ryhmän myötä on saavutettavissa helpommin. Toimeksiantajan on hyvä huomioida osallistujien toive suljetun ryhmän toteutumisesta jatkossa. Vertaisryhmätoimintaa voisi myös kehittää järjestämällä lasten toimintaa samanaikaisesti.
Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi Keski-Suomen ADHD-yhdistys. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka toiminnallisena osuutena toteutui ADHD-lasten vanhempien suljettu vertaisryhmä. Vertaisryhmässä yhdistyi vertaistuki, tiedon lisääntyminen ja hyvinvoinnin vahvistuminen. Tavoitteena oli suljetun vertaisryhmän toteuttamisen kautta saada käytännön kokemuksen tietoa suljetun ryhmän hyödyistä ja vanhempien sitoutumisasteesta. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen käsitteinä on erityislapsen vanhemmuus, uupumisen riski sekä vanhempien hyvinvoinnin merkitys, siihen vaikuttavat tekijät ja tukimuodot. Tutkimuksellisuus toteutui ryhmän toteutuksen aikaisilla palautteilla ja havainnoinnilla sekä ryhmän loppuvaiheessa toteutetulla kyselytutkimuksella. Näiden kokemusten kautta yhdistys sai tietoa toiminnan kehittämistä varten, jotta yhdistys kykenisi vastaamaan mahdollisimman hyvin vanhempien tuen tarpeisiin.
Tulosten perusteella suljettu ryhmämuoto oli merkityksellinen ja sitoutti vanhempia, mutta osallistumiseen vaikutti haasteet käytettävissä olevissa resursseissa. Tulosten mukaan vanhemmat kokivat ryhmän myötä voimaantumista. Vanhemmat saivat ryhmästä tietoa ja tukea, ja sillä oli positiivinen vaikutus vanhempien hyvinvointiin, vahvistaen jaksamista ja kasvattaen luottamusta omiin kykyihin. Vertaisryhmä kuitenkin antoi myös aikaa oman tilanteen prosessoinnille, joka vahvisti ajatusta uupumuksesta.
Vertaisryhmä on tärkeä tukimuoto erityislasten vanhemmille. Asioiden syvällinen jakaminen vaatii kuitenkin luottamuksellista ympäristöä, mikä suljetun ryhmän myötä on saavutettavissa helpommin. Toimeksiantajan on hyvä huomioida osallistujien toive suljetun ryhmän toteutumisesta jatkossa. Vertaisryhmätoimintaa voisi myös kehittää järjestämällä lasten toimintaa samanaikaisesti.