Huoltajien kokemukset ja osallisuus varhaiskasvatuksen pedagogisessa dokumentoinnissa
Asikainen, Anna; Keskiruusi, Annika (2024)
Asikainen, Anna
Keskiruusi, Annika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403295438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403295438
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia huoltajien osallisuutta pedagogiseen dokumentointiin. Tässä tutkimuksessa tutkitaan myös huoltajien kokemuksia ja käsityksiä pedagogisesta dokumentoinnista. Tutkimus kohdistuu Tampereen seudun yhteen Verkanappulat Oy:n päiväkotiin. Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa, miten paljon ja millä tavoin huoltajat osallistuvat pedagogiseen dokumentointiin lapsen päiväkodissa.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselyllä lasten huoltajille. Haastattelut tehtiin käyttämällä Webropol kyselyä. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti käyttäen aineiston analyysimenetelmänä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että huoltajat ovat pääosin hyvin tyytyväisiä osallisuudestaan pedagogiseen dokumentointiin sekä nykyisiin dokumentoinnin menetelmiin. Huoltajat olivat myös tyytyväisiä osallisuuteensa lastensa varhaiskasvatuksessa, mutta he kaipasivat enemmän positiivista kirjallista palautetta lastensa päivistä ja onnistumisista. Tutkimusaineiston analysoinnissa nousi esiin muutamia mielenkiintoisia nostoja huoltajilta, kuten se että varhaiskasvatuksen työntekijät voisivat dokumentoida vähemmän ja käyttää sen ajan lasten kanssa olemiseen. The purpose of this thesis is to examine parents participation towards pedagogical documentation. The other purpose of this thesis is to examine parent's experiences and opinion towards pedagogical documentation. This thesis is focused on one Verkanappulat Oy kindergarten in Tampere area. The aim of this thesis is to get information about how much and in what way parents participate in pedagogical documentation.
Material collection was made by Webropol online inquiry. It was made for parents who have their children in one Verkanappulat Oy kindergarten in Tampere area. The material what we got from the inquiry was analyzed in qualitative way and by using the material theory-based content analyzed way.
After the test result, we can notice that parents are quite happy by their participation in the pedagogical documentation.
Analyzing the test results we found a few interesting opinions. Few parents said that kindergartens workers could focus more on their work with children and focus less on documentation.
After the test results, we can notice that parents are happy about pedagogical documentation now and their participation in kindergarten but few of them would want more written positive feedback about their children's day.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselyllä lasten huoltajille. Haastattelut tehtiin käyttämällä Webropol kyselyä. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti käyttäen aineiston analyysimenetelmänä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että huoltajat ovat pääosin hyvin tyytyväisiä osallisuudestaan pedagogiseen dokumentointiin sekä nykyisiin dokumentoinnin menetelmiin. Huoltajat olivat myös tyytyväisiä osallisuuteensa lastensa varhaiskasvatuksessa, mutta he kaipasivat enemmän positiivista kirjallista palautetta lastensa päivistä ja onnistumisista. Tutkimusaineiston analysoinnissa nousi esiin muutamia mielenkiintoisia nostoja huoltajilta, kuten se että varhaiskasvatuksen työntekijät voisivat dokumentoida vähemmän ja käyttää sen ajan lasten kanssa olemiseen.
Material collection was made by Webropol online inquiry. It was made for parents who have their children in one Verkanappulat Oy kindergarten in Tampere area. The material what we got from the inquiry was analyzed in qualitative way and by using the material theory-based content analyzed way.
After the test result, we can notice that parents are quite happy by their participation in the pedagogical documentation.
Analyzing the test results we found a few interesting opinions. Few parents said that kindergartens workers could focus more on their work with children and focus less on documentation.
After the test results, we can notice that parents are happy about pedagogical documentation now and their participation in kindergarten but few of them would want more written positive feedback about their children's day.