VR-teknologian hyödyntäminen opetuksessa: oppimisympäristöjen kehittäminen käyttökokemuksiin perustuen
Määttänen, Jaakko (2024)
Määttänen, Jaakko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285398
Tiivistelmä
VR-teknologian kehittyessä ja yleistyessä sitä on alettu hyödyntää myös opetuskäytössä. Tässä tutkimuksessa selvitettiin miten virtuaalitekniikkaa voisi hyödyntää terveys- ja hyvinvointialan opetuksessa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Turun ammattikorkeakoulun Terveys ja hyvinvointi -sektori. Tavoitteena oli selvittää millaiset VR-laitteet soveltuvat parhaiten opetuskäyttöön ja mitä pitää ottaa huomioon virtuaalisen oppimisympäristön suunnittelussa.
Tutkimusta varten tutustuttiin ensin markkinoilla oleviin virtuaalilaitteistoihin ja sovelluksiin. Selvityksen pohjalta Turun ammattikorkeakoululle perustettiin VR-testipisteet, joissa opettajat ja opiskelijat pääsivät testaamaan virtuaalilaitteita ja -sovelluksia ja antamaan palautetta käyttäjäkokemuksistaan kyselyihin vastaamalla. Tutkimus toteutettiin kahtena kyselynä, joissa käytettiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin hyödyksi muita vastaavia tutkimuksia, joissa on selvitetty VR-teknologian hyötyjä opetuksessa. Tutkimuksen tulosten perusteella selvitettiin, mitkä laitteet ja ohjelmistot parhaiten soveltuisivat alan opetukseen ja miten oppimisympäristöä voisi vielä parantaa jatkossa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Turun ammattikorkeakoulun Terveys ja hyvinvointi -sektori. Tavoitteena oli selvittää millaiset VR-laitteet soveltuvat parhaiten opetuskäyttöön ja mitä pitää ottaa huomioon virtuaalisen oppimisympäristön suunnittelussa.
Tutkimusta varten tutustuttiin ensin markkinoilla oleviin virtuaalilaitteistoihin ja sovelluksiin. Selvityksen pohjalta Turun ammattikorkeakoululle perustettiin VR-testipisteet, joissa opettajat ja opiskelijat pääsivät testaamaan virtuaalilaitteita ja -sovelluksia ja antamaan palautetta käyttäjäkokemuksistaan kyselyihin vastaamalla. Tutkimus toteutettiin kahtena kyselynä, joissa käytettiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin hyödyksi muita vastaavia tutkimuksia, joissa on selvitetty VR-teknologian hyötyjä opetuksessa. Tutkimuksen tulosten perusteella selvitettiin, mitkä laitteet ja ohjelmistot parhaiten soveltuisivat alan opetukseen ja miten oppimisympäristöä voisi vielä parantaa jatkossa.