Sponsorimallin kehittäminen startup-tapahtumalle case *ship Startup Festival
Vihanto, Mikko (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275339
Tiivistelmä
Suomessa startup-yrittäjyys nähtiin ratkaisuna Nokian kultavuosien jälkeisen
romahduksen aikaan saamalle teknologia-alan tyhjiölle. Suomea alettiin tietoisesti muuttamaan tietotaloudeksi, jossa innovaatiot ja korkeatasoinen teknologia ovat yhteiskunnassa avainasemassa, kuten myös yrittäjyys, erityisesti
startup-yrittäjyys. Startup-tapahtumilla on erityisen kriittinen rooli startup-yrityksien menestyksen kannalta. Kyseiset tapahtumat tarjoavat startupeille mahdollisuuden saada näkyvyyttä, löytää sijoittajia, verkostoitua ja kerätä pääomaa, sekä paljon muuta. Kuten mikä tahansa muu tapahtuma, myös startuptapahtumat tarvitsevat onnistuakseen yhteistyökumppaneita eli sponsoreita.
Sponsorointi on modernissa markkinoinnissa usein väärin ymmärretty ja sen
takia väärin käytetty termi. Sponsorointi tarkoittaa pitkäjänteistä yhteistyökumppanuutta sponsorin ja kohteen välillä, mikä vaatii työtä molemmilta tahoilta. Siksi nykypäivänä kun markkinoinnissa käytetään sanaa sponsori, on
kyse usein todellisuudessa vain mainonnasta eikä oikeasta sponsoroinnista.
Tämän produktiivisen opinnäytetyön aiheena on sponsorimallin kehittäminen
startup-tapahtumalle. Työn tavoitteena oli kehittää sponsorimalli, jota hyödynnetään tulevien vuosien *ship Startup Festival -startup-tapahtuman sponsoreiden hankinnassa. Sponsorimallin tarkoituksena on toimia työkaluna, jota tapahtuman tulevien vuosien sponsorivastaavat voivat käyttää apuna sponsorimyynnissä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, vertailuanalyysiä ja
teemahaastattelua. Vertailuanalyysissä vertailtiin muiden samankaltaisten
startup-tapahtumien sponsoroitumiseen liittyviä käytänteitä. Teemahaastatteluissa haastateltiin *ship Startup Festivalin aikaisempien vuosien yhteistyökumppaneita ja selvitettiin, millaista arvoa eri tahot voivat antaa tapahtumalle
sekä millaista arvoa he tapahtumalta haluavat.
Työn tuloksena syntynyt sponsorimalli kehitettiin vertailuanalyysien ja teemahaastatteluiden tulosten avulla. Sponsorimallissa käy ilmi, millaista arvoa eri
tahot voivat antaa tapahtumalle, sekä millaista vastinetta eri tahot tapahtumalta odottavat. Sponsorimalliin listattiin myös kolme sponsorointiin liittyvää
käytäntöä, jotka *ship Startup Festivalin tulisi ottaa osaksi toimintaansa.
romahduksen aikaan saamalle teknologia-alan tyhjiölle. Suomea alettiin tietoisesti muuttamaan tietotaloudeksi, jossa innovaatiot ja korkeatasoinen teknologia ovat yhteiskunnassa avainasemassa, kuten myös yrittäjyys, erityisesti
startup-yrittäjyys. Startup-tapahtumilla on erityisen kriittinen rooli startup-yrityksien menestyksen kannalta. Kyseiset tapahtumat tarjoavat startupeille mahdollisuuden saada näkyvyyttä, löytää sijoittajia, verkostoitua ja kerätä pääomaa, sekä paljon muuta. Kuten mikä tahansa muu tapahtuma, myös startuptapahtumat tarvitsevat onnistuakseen yhteistyökumppaneita eli sponsoreita.
Sponsorointi on modernissa markkinoinnissa usein väärin ymmärretty ja sen
takia väärin käytetty termi. Sponsorointi tarkoittaa pitkäjänteistä yhteistyökumppanuutta sponsorin ja kohteen välillä, mikä vaatii työtä molemmilta tahoilta. Siksi nykypäivänä kun markkinoinnissa käytetään sanaa sponsori, on
kyse usein todellisuudessa vain mainonnasta eikä oikeasta sponsoroinnista.
Tämän produktiivisen opinnäytetyön aiheena on sponsorimallin kehittäminen
startup-tapahtumalle. Työn tavoitteena oli kehittää sponsorimalli, jota hyödynnetään tulevien vuosien *ship Startup Festival -startup-tapahtuman sponsoreiden hankinnassa. Sponsorimallin tarkoituksena on toimia työkaluna, jota tapahtuman tulevien vuosien sponsorivastaavat voivat käyttää apuna sponsorimyynnissä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, vertailuanalyysiä ja
teemahaastattelua. Vertailuanalyysissä vertailtiin muiden samankaltaisten
startup-tapahtumien sponsoroitumiseen liittyviä käytänteitä. Teemahaastatteluissa haastateltiin *ship Startup Festivalin aikaisempien vuosien yhteistyökumppaneita ja selvitettiin, millaista arvoa eri tahot voivat antaa tapahtumalle
sekä millaista arvoa he tapahtumalta haluavat.
Työn tuloksena syntynyt sponsorimalli kehitettiin vertailuanalyysien ja teemahaastatteluiden tulosten avulla. Sponsorimallissa käy ilmi, millaista arvoa eri
tahot voivat antaa tapahtumalle, sekä millaista vastinetta eri tahot tapahtumalta odottavat. Sponsorimalliin listattiin myös kolme sponsorointiin liittyvää
käytäntöä, jotka *ship Startup Festivalin tulisi ottaa osaksi toimintaansa.