Keinoja nuorten minäkuvan kehityksen tueksi : opas lastensuojelun sijaishuoltoon
Parantainen, Emma; Lyyluoma, Leonora (2024)
Lataukset:
Parantainen, Emma
Lyyluoma, Leonora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275256
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea lastensuojelun sijaishuollon nuorten minäkuvan kehitystä. Tavoitteena oli tuoda lastensuojelun työntekijöille lisää keinoja käsitellä ja tukea nuoren minäkuvan kehitystä sekä lisätä nuorten tietoisuutta minäkuvasta ja itsetunnosta käsitteinä. Lisäksi tavoitteena oli luoda keinoja, joilla vahvistaa lastensuojelun sijaishuollon nuorten omaa positiivista minäkuvaa ja tukea sen kehitystä.
Tuotoksena syntyi ”Näen sinut” -opas, johon sisältyy tietoa minäkuvasta sekä itsetunnosta käsitteinä ja siihen on koottu 15 erilaista harjoitetta minäkuvan teemoihin liittyen. Teemat valittiin opinnäytetyöprosessin aikana hyödynnettyjen haastatteluiden avulla. Oppaan harjoitteet käsittelevät esimerkiksi tunnetaitoja ja yksilön sekä ryhmän vahvuuksien tunnistamista. Harjoitteet ovat muodoltaan yksilö-, pari- sekä ryhmätyöskentelyyn soveltuvia.
Tuotos on sähköisessä muodossa, joten se on saavutettavissa ja hyödynnettävissä myös muille nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille sekä minäkuvan aiheesta kiinnostuneille. Tuotoksen avulla nuorten tietoisuutta minäkuvasta pystytään laajentamaan niin teoreettisesti kuin harjoitteidenkin avulla. Minäkuvan kehitystä voidaan olla tukemassa oppaan harjoitteiden avulla. Jatkossa voitaisiin luoda vastaavanlainen opas esimerkiksi nuorten ja heidän huoltajiensa väliseen työskentelyyn jonkin tietyn teeman pohjalta. The purpose of this thesis was to support the development of the self-image of adolescents in foster care provided by child protective services. The aim was to provide more tools for child protection professionals to handle and support the development of the self-image of adolescents and educate the adolescents on the concepts of self-image and self-esteem. In addition, the goal was to create ways in which to strengthen and support the development of a positive self-image for young people in child protection foster care.
As a result, we created the “Näen sinut”- guide, which includes information about the concepts of self-image and self-esteem. It contains 15 different exercises related to the themes of self-image. These themes were chosen based on interviews conducted for the purposes of this thesis during the thesis process. The exercises in the guide cover topics such as emotional skills as well as identifying individual and group strengths. The exercises are suitable for individual, pair or group work.
The guide is in electronic format, and it is available for use for any professionals working with adolescents as well as those interested in the topic of self-image. The guide can help to broaden young people's awareness of their self-image, both theoretically and through exercises. The development of self-image can be supported by the exercises in the guide. In the future, a similar guide could be created, for example, for working with young people and their carers on a specific theme.
Tuotoksena syntyi ”Näen sinut” -opas, johon sisältyy tietoa minäkuvasta sekä itsetunnosta käsitteinä ja siihen on koottu 15 erilaista harjoitetta minäkuvan teemoihin liittyen. Teemat valittiin opinnäytetyöprosessin aikana hyödynnettyjen haastatteluiden avulla. Oppaan harjoitteet käsittelevät esimerkiksi tunnetaitoja ja yksilön sekä ryhmän vahvuuksien tunnistamista. Harjoitteet ovat muodoltaan yksilö-, pari- sekä ryhmätyöskentelyyn soveltuvia.
Tuotos on sähköisessä muodossa, joten se on saavutettavissa ja hyödynnettävissä myös muille nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille sekä minäkuvan aiheesta kiinnostuneille. Tuotoksen avulla nuorten tietoisuutta minäkuvasta pystytään laajentamaan niin teoreettisesti kuin harjoitteidenkin avulla. Minäkuvan kehitystä voidaan olla tukemassa oppaan harjoitteiden avulla. Jatkossa voitaisiin luoda vastaavanlainen opas esimerkiksi nuorten ja heidän huoltajiensa väliseen työskentelyyn jonkin tietyn teeman pohjalta.
As a result, we created the “Näen sinut”- guide, which includes information about the concepts of self-image and self-esteem. It contains 15 different exercises related to the themes of self-image. These themes were chosen based on interviews conducted for the purposes of this thesis during the thesis process. The exercises in the guide cover topics such as emotional skills as well as identifying individual and group strengths. The exercises are suitable for individual, pair or group work.
The guide is in electronic format, and it is available for use for any professionals working with adolescents as well as those interested in the topic of self-image. The guide can help to broaden young people's awareness of their self-image, both theoretically and through exercises. The development of self-image can be supported by the exercises in the guide. In the future, a similar guide could be created, for example, for working with young people and their carers on a specific theme.