Mikä on LOOTBOX? : pelinsisäisten vaarojen tiedostaminen
Juutilainen, Alarik; Muuriaisniemi, Sami (2024)
Juutilainen, Alarik
Muuriaisniemi, Sami
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255120
Tiivistelmä
Lootboxit, eli niin sanotut yllätyslaatikot, ovat suhteellisen tuore ilmiö videopelikulttuurissa. Lootboxit toimivat käytännössä arpoina, joista voi voittaa pelinsisäisiä palkintoja. Palkintojen digitaalisuudesta huolimatta ne voivat olla hyvinkin rahanarvoisia, ja niitä voidaan muun muassa kaupitella pelin ulkopuolisilla sivustoilla. Tämä tuo tietynlaisen uhkapelaamisen dynamiikan videopeleihin, jotka ovat erityisesti alaikäisten suosiossa. Tämä ominaisuus on pelikulttuurissa jo hyvin yleinen, mutta siitä huolimatta pelaamatta varttuneet ikäryhmät eivät pääsääntöisesti ole tietoisia siitä. Sen takia on tärkeää levittää tietoa lootboxeista esimerkiksi huoltajille, joiden lapsi pelaa videopelejä, tai sosiaalialan ammattilaisille, jotka eivät seuraa videopelikulttuuria.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli levittää tietoa lootboxeista ja niiden mahdollisista vaaroista käyttäen laaja-alaisesti eri medioita. Tavoitteena oli tavoittaa mahdollisimman laajasti eri kohderyhmiä, joista tärkeimmät olivat sosiaalialan ammattilaiset ja lasten huoltajat. Aiheesta tuotettiin 20 minuutin videomateriaali Youtubeen ja lyhyt digitaalinen lehtinen. Video tuotettiin kattavaksi tietoiskuksi, josta katsoja saa kaiken asiaankuuluvan tiedon lootbox-ilmiöstä. Videossa tarkasteltiin lootboxeja asiantuntijahaastattelujen ja yksityiskohtaisen analyysin avulla. Digitaalinen lehtinen, E-julkaisu, on 10-sivuinen PDF-tiedosto, joka käy tiiviisti läpi lootbox -ilmiön. E-julkaisun tarkoituksena on laajentaa lootbox -tietomateriaalien saavutettavuutta. E-julkaisu myös mahdollistaa materiaalin tulostamisen fyysisiksi lehtisiksi. Tiedonlevitysmateriaalit saivat positiivisen vastaanoton niin yhteistyökumppaniltamme kuin myös läheisiltä ja tutuiltamme. Saadussa palautteessa ilmeni, että opinnäytetyön aihe tuli monelle sosiaalialan ammattilaiselle ja ylipäätään tavallisille ihmisille täysin uutena asiana.
Kirjallisessa raportissa käsitellään lootboxien teoreettinen viitekehys, joka koostuu itse lootboxeista, videopeliteollisuudesta sekä oleellisin osin peli- ja rahapeliriippuvuudesta. Raporttiin on kerätty ajankohtaiset tiedot aiheen piirteistä ja yhteyksistä. Opinnäytetyön muissa osioissa paneudutaan lootbox -tiedotusmateriaalin tuottamisen suunnitteluun ja toteutukseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli levittää tietoa lootboxeista ja niiden mahdollisista vaaroista käyttäen laaja-alaisesti eri medioita. Tavoitteena oli tavoittaa mahdollisimman laajasti eri kohderyhmiä, joista tärkeimmät olivat sosiaalialan ammattilaiset ja lasten huoltajat. Aiheesta tuotettiin 20 minuutin videomateriaali Youtubeen ja lyhyt digitaalinen lehtinen. Video tuotettiin kattavaksi tietoiskuksi, josta katsoja saa kaiken asiaankuuluvan tiedon lootbox-ilmiöstä. Videossa tarkasteltiin lootboxeja asiantuntijahaastattelujen ja yksityiskohtaisen analyysin avulla. Digitaalinen lehtinen, E-julkaisu, on 10-sivuinen PDF-tiedosto, joka käy tiiviisti läpi lootbox -ilmiön. E-julkaisun tarkoituksena on laajentaa lootbox -tietomateriaalien saavutettavuutta. E-julkaisu myös mahdollistaa materiaalin tulostamisen fyysisiksi lehtisiksi. Tiedonlevitysmateriaalit saivat positiivisen vastaanoton niin yhteistyökumppaniltamme kuin myös läheisiltä ja tutuiltamme. Saadussa palautteessa ilmeni, että opinnäytetyön aihe tuli monelle sosiaalialan ammattilaiselle ja ylipäätään tavallisille ihmisille täysin uutena asiana.
Kirjallisessa raportissa käsitellään lootboxien teoreettinen viitekehys, joka koostuu itse lootboxeista, videopeliteollisuudesta sekä oleellisin osin peli- ja rahapeliriippuvuudesta. Raporttiin on kerätty ajankohtaiset tiedot aiheen piirteistä ja yhteyksistä. Opinnäytetyön muissa osioissa paneudutaan lootbox -tiedotusmateriaalin tuottamisen suunnitteluun ja toteutukseen.