Hannukselantien mittausperusta
Nivukoski, Juha (2024)
Nivukoski, Juha
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403265186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403265186
Tiivistelmä
Mittausperusta kuuluu olennaisena osana kaikkiin infra- ja rakennusalan hankkeiden suunnitelma- ja toteumamittauksille. Kaikki mittausta vaativat kohteet, kuten tiet, liittymät, sillat, ojat ja penkereet tarvitsevat mittausperustan. Mittausperustalle määritellään koordinaatti- ja korkeusjärjestelmä hankkeen alussa.
Tässä opinnäytetyössä raportoitiin mittausperustan rakentaminen Ilmajoen Hannukselantielle, maantielle nro 17379. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Aluetaito Oy:n mittauskaluston ja henkilöstön resursseja mittausperustan rakentamiseen ja mahdollisia puutteita vaativampien mittaustöiden jatkohankintoihin.
Mittausperustan runkopisteitä rakennettiin yhteensä 18 kappaletta, joista puolet rakennettiin kiinteisiin kallio-, kivi- tai betoniperustuksiin. Mittausperustan rakentamiseen käytettiin reaaliaikaista GNSS-mittausta JHS 184 -ohjeistuksen mukaisesti sarjojen välisinä keskiarvomittauksina. Korkeudet mitattiin tarkkavaaituksena, joihin korkeudet saatiin Maanmittauslaitoksen kiintopisteiltä. Kalustona mittauksessa käytettiin Trimblen R12i -GNSS-laitetta, TSC7-maastotallenninta ja Trimblen DiNi -sarjan tarkkavaaituskojetta.
Työn tuloksena saatiin rakennettua Hannukselantielle mittausperusta, joka palvelee tien perusparantamisen aikana maanrakennustöitä. Työn suorittajan, Aluetaito Oy:n, resursseja mittauspalvelujen laajempaan toteuttamiseen arvioitiin työn pohdintaosiossa. Aluetaito Oy:llä on resurssit laajempien mittausperustojen toteuttamiseen, mutta se vaatii jonkin verran mittauskaluston lisäämistä sekä työntekijöiden lisäkoulutusta ja mittaustapojen kertaamista. Tämä puute koskee lähinnä staattisten GNSS-mittausten suorittamista: mittaamista ja laskentaa.
Aikaisempien töiden ja tämän opinnäytetyön perusteella on syytä kuitenkin miettiä tapauskohtaisesti, onko ajankäytöllisesti ja kustannuksiltaan suurempi, mutta mittaustarkkuudeltaan hieman parempi staattinen GNSS-mittaus tarpeen kaikissa mittausperustan hankkeissa.
Tässä opinnäytetyössä raportoitiin mittausperustan rakentaminen Ilmajoen Hannukselantielle, maantielle nro 17379. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Aluetaito Oy:n mittauskaluston ja henkilöstön resursseja mittausperustan rakentamiseen ja mahdollisia puutteita vaativampien mittaustöiden jatkohankintoihin.
Mittausperustan runkopisteitä rakennettiin yhteensä 18 kappaletta, joista puolet rakennettiin kiinteisiin kallio-, kivi- tai betoniperustuksiin. Mittausperustan rakentamiseen käytettiin reaaliaikaista GNSS-mittausta JHS 184 -ohjeistuksen mukaisesti sarjojen välisinä keskiarvomittauksina. Korkeudet mitattiin tarkkavaaituksena, joihin korkeudet saatiin Maanmittauslaitoksen kiintopisteiltä. Kalustona mittauksessa käytettiin Trimblen R12i -GNSS-laitetta, TSC7-maastotallenninta ja Trimblen DiNi -sarjan tarkkavaaituskojetta.
Työn tuloksena saatiin rakennettua Hannukselantielle mittausperusta, joka palvelee tien perusparantamisen aikana maanrakennustöitä. Työn suorittajan, Aluetaito Oy:n, resursseja mittauspalvelujen laajempaan toteuttamiseen arvioitiin työn pohdintaosiossa. Aluetaito Oy:llä on resurssit laajempien mittausperustojen toteuttamiseen, mutta se vaatii jonkin verran mittauskaluston lisäämistä sekä työntekijöiden lisäkoulutusta ja mittaustapojen kertaamista. Tämä puute koskee lähinnä staattisten GNSS-mittausten suorittamista: mittaamista ja laskentaa.
Aikaisempien töiden ja tämän opinnäytetyön perusteella on syytä kuitenkin miettiä tapauskohtaisesti, onko ajankäytöllisesti ja kustannuksiltaan suurempi, mutta mittaustarkkuudeltaan hieman parempi staattinen GNSS-mittaus tarpeen kaikissa mittausperustan hankkeissa.