"Avointa keskustelua ja viestintää": huoltajien näkökulmia varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyöhön
Puhakka, Hanna; Raitanen, Janica (2024)
Puhakka, Hanna
Raitanen, Janica
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403265214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403265214
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kotkalaisen päiväkodin lasten huoltajien näkemyksiä ja toiveita kasvatusyhteistyön toteutumisesta sekä toteuttamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millä tavoin huoltajat toivovat yhteistyötä toteutettavan sekä mitä asioita huoltajat pitävät yhteistyössä tärkeinä.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat varhaiskasvatus ja kas-vatusyhteistyö. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lisäksi kasvatusyhteistyön muotoja, merkitystä ja rakentumista. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin varhaiskasvatusyksikön 50 lapsen huoltajille. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla huoltajilta. Aineiston strukturoitu kysymys ja sekamuotoiset kysymykset analysoitiin Webropol-ohjelmaa hyödyntäen. Aineiston avoimet kysymykset analysoitiin puolestaan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että huoltajat kokivat päivittäiset kohtaamiset kasvattajien kanssa tärkeinä päiväkodin arjessa. Tutkimuksen tulosten perusteella selvisi myös, ettei suurin osa huoltajista tiennyt, miten voisi itse osallistua päiväkodin arkeen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että päiväkodissa toteutetaan jo nyt kasvatusyhteistyötä viestinnän ja tiedottamisen osalta huoltajien toivomalla tavalla. Johtopäätöksinä voidaan todeta myös, että kasvatusyhteistyön toivottiin tapahtuvan kasvattajien ja huoltajien yhteisen vuorovaikutuksen kautta. Huoltajat toivoivat saavansa kuulla yksilökohtaisempaa kerrontaa lapsen päivän sisällöstä ja päiväkodin arjen toimintatavoista.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kasvatusyhteistyö ja vuorovaikutus
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat varhaiskasvatus ja kas-vatusyhteistyö. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lisäksi kasvatusyhteistyön muotoja, merkitystä ja rakentumista. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin varhaiskasvatusyksikön 50 lapsen huoltajille. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla huoltajilta. Aineiston strukturoitu kysymys ja sekamuotoiset kysymykset analysoitiin Webropol-ohjelmaa hyödyntäen. Aineiston avoimet kysymykset analysoitiin puolestaan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että huoltajat kokivat päivittäiset kohtaamiset kasvattajien kanssa tärkeinä päiväkodin arjessa. Tutkimuksen tulosten perusteella selvisi myös, ettei suurin osa huoltajista tiennyt, miten voisi itse osallistua päiväkodin arkeen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että päiväkodissa toteutetaan jo nyt kasvatusyhteistyötä viestinnän ja tiedottamisen osalta huoltajien toivomalla tavalla. Johtopäätöksinä voidaan todeta myös, että kasvatusyhteistyön toivottiin tapahtuvan kasvattajien ja huoltajien yhteisen vuorovaikutuksen kautta. Huoltajat toivoivat saavansa kuulla yksilökohtaisempaa kerrontaa lapsen päivän sisällöstä ja päiväkodin arjen toimintatavoista.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kasvatusyhteistyö ja vuorovaikutus