Omistajavaihdoksen vaikutukset Hilton Helsinki Kalastajatorpalla vuodesta 2002 aina tähän päivään asti - näkökulmana henkilöstö
Kuparinen, Laura (2014)
Lataukset:
Kuparinen, Laura
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219598
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee hotelli Hilton Helsinki Kalastajatorpalla vuosina 2001-2004 ta-pahtunutta omistajavaihdosta henkilöstön näkökulmasta. Vuonna 2001 Kalastajatorpan omistajuus siirtyi Scandicilta Hiltonille ja muutosprosessin seurauksena avattiin uudistu-nut Hilton Helsinki Kalastajatorppa helmikuussa 2004. Työ selvittää, miten omistaja-vaihdos vaikutti hotellin henkilöstön olosuhteisiin ja työntekoon.
Työ on toteutettu toimeksiantona Kalastajatorpan 100-vuotispäivää juhlistavaa, vuonna 2015 ilmestyvää historiikkia varten. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista mene-telmää. Tulokset on saatu haastattelemalla huhti-kesäkuussa 2014 Kalastajatorpan omis-tajavaihdokset kokeneita, pitkäaikaisia työntekijöitä.
Tietoperusta käsittelee yrityskauppaa ja muutosta, muutosprosessia ja sen riskejä sekä muutosvastarintaa sekä yleisellä tasolla että henkilöstön ja johdon näkökulmasta.
Tuloksista selviää, että muutos oli merkittävä ja vaikutti monella tapaa työntekijöiden elämään. Hiltonin tultua taloon ilmapiiri on jatkuvasti parantunut, myynti kasvanut, asia-kaskunta kansainvälistynyt, henkilöstöedut lisääntyneet ja laatuun panostettu enemmän.
Kritiikkiä sai muutosprosessin mukanaan tuomien standardien valtaisa määrä sekä turha työ, jota aiheutui, kun toimintamalleja ei heti osattu soveltuu suomalaiseen yrityskulttuu-riin sopiviksi. Haastatteluissa tuli kuitenkin selväksi, että omistajavaihdos kannatti. Kai-ken kaikkiaan muutos nähtiin positiivisena asiana ja olennaisena Kalastajatorpan kehit-tymisen kannalta aina tähän päivään asti.
Työ on toteutettu toimeksiantona Kalastajatorpan 100-vuotispäivää juhlistavaa, vuonna 2015 ilmestyvää historiikkia varten. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista mene-telmää. Tulokset on saatu haastattelemalla huhti-kesäkuussa 2014 Kalastajatorpan omis-tajavaihdokset kokeneita, pitkäaikaisia työntekijöitä.
Tietoperusta käsittelee yrityskauppaa ja muutosta, muutosprosessia ja sen riskejä sekä muutosvastarintaa sekä yleisellä tasolla että henkilöstön ja johdon näkökulmasta.
Tuloksista selviää, että muutos oli merkittävä ja vaikutti monella tapaa työntekijöiden elämään. Hiltonin tultua taloon ilmapiiri on jatkuvasti parantunut, myynti kasvanut, asia-kaskunta kansainvälistynyt, henkilöstöedut lisääntyneet ja laatuun panostettu enemmän.
Kritiikkiä sai muutosprosessin mukanaan tuomien standardien valtaisa määrä sekä turha työ, jota aiheutui, kun toimintamalleja ei heti osattu soveltuu suomalaiseen yrityskulttuu-riin sopiviksi. Haastatteluissa tuli kuitenkin selväksi, että omistajavaihdos kannatti. Kai-ken kaikkiaan muutos nähtiin positiivisena asiana ja olennaisena Kalastajatorpan kehit-tymisen kannalta aina tähän päivään asti.