Tulevaisuuden yhteistyökumppanuudet Ruisrock-festivaalilla Z-sukupolven näkökulmasta
Huomolin, Anni (2024)
Huomolin, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224947
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa tutkittiin yhteistyökumppanuuksien kehittämistä vastaamaan Z-sukupolven odotuksia. Työn tavoitteena oli luoda ajankohtaista tietoa yhteistyökumppanuuksista ja Z-sukupolvesta musiikkifestivaalikävijöinä. Näiden tietojen avulla haluttiin luoda kehitysehdotuksia kumppanuuksien vahvistamiseen Ruisrockille, joka toimi työn tilaajana.
Tutkimuksen teoriaosuus muodostuu kahdesta osasta: yhteistyökumppanuuksista ja Z-sukupolvesta. Yhteistyökumppanuuksia käsittelevässä luvussa määritellään kumppanuuksien vaikuttavuus, tavoitteet ja toimenpiteet. Z-sukupolven teorialuvussa avataan sukupolven rajaamista ja ominaispiirteitä. Lisäksi sukupolveen tutustutaan analysoimalla Ruisrockin kävijäkyselyitä.
Aineistonhankintamenetelminä työssä käytettiin aivoriihtä, havainnointia, dokumenttianalyysia ja haastattelua. Aivoriihi toteutettiin osana isompaa työpajaa, jossa hyödynnettiin Ruisrockin 16–24-vuotiaista koostuvaa kehittämisryhmää Ruissiraatia. Työpajan eri osia havainnoimalla saatiin monipuolista aineistoa. Dokumenttianalyysissa tutkin, mitä Ruisrockista on julkaistu Instagramissa ja TikTokissa kävijöiden puolesta. Haastattelu toimi tausta-aineistona tutuessani Ruissiraadin toimintaan.
Opinnäytetyön tuloksina tuotin ajankohtaista tietoa niin yhteistyökumppanuuksista kuin Z-sukupolven mielenkiinnon kohteista. Näiden pohjalta muodostin konkreettisia kehittämisehdotuksia tulevaisuuden musiikkifestivaalien yhteistyökumppanuuksien toteutukseen. Tärkeimmät tuloksissa ja kehitysehdotuksissa nousseet teemat olivat vastuullisuus, muoti ja yllätyksellisyys.
Tutkimuksen teoriaosuus muodostuu kahdesta osasta: yhteistyökumppanuuksista ja Z-sukupolvesta. Yhteistyökumppanuuksia käsittelevässä luvussa määritellään kumppanuuksien vaikuttavuus, tavoitteet ja toimenpiteet. Z-sukupolven teorialuvussa avataan sukupolven rajaamista ja ominaispiirteitä. Lisäksi sukupolveen tutustutaan analysoimalla Ruisrockin kävijäkyselyitä.
Aineistonhankintamenetelminä työssä käytettiin aivoriihtä, havainnointia, dokumenttianalyysia ja haastattelua. Aivoriihi toteutettiin osana isompaa työpajaa, jossa hyödynnettiin Ruisrockin 16–24-vuotiaista koostuvaa kehittämisryhmää Ruissiraatia. Työpajan eri osia havainnoimalla saatiin monipuolista aineistoa. Dokumenttianalyysissa tutkin, mitä Ruisrockista on julkaistu Instagramissa ja TikTokissa kävijöiden puolesta. Haastattelu toimi tausta-aineistona tutuessani Ruissiraadin toimintaan.
Opinnäytetyön tuloksina tuotin ajankohtaista tietoa niin yhteistyökumppanuuksista kuin Z-sukupolven mielenkiinnon kohteista. Näiden pohjalta muodostin konkreettisia kehittämisehdotuksia tulevaisuuden musiikkifestivaalien yhteistyökumppanuuksien toteutukseen. Tärkeimmät tuloksissa ja kehitysehdotuksissa nousseet teemat olivat vastuullisuus, muoti ja yllätyksellisyys.