Opetusvideo BOT-2 arviointimenetelmän lyhyen version käytöstä
Terva, Iida (2024)
Terva, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403234991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403234991
Tiivistelmä
BOT-2 on standardoitu arviointimenetelmä, jolla voidaan arvioida lapsen hieno- ja karkeamotorisia taitoja. Arviointimenetelmää käyttävät toimintaterapeutit, fysioterapeutit, sekä muut kuntoutuksen ammattilaiset. Koska BOT-2 arviointimenetelmä on luotettava menetelmä arvioimaan lapsen motorisia taitoja, Jyväskylän ammattikorkeakoulu toivoi arviointimenetelmästä opetusmateriaalia. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa tuotettiin opetusvideo BOT-2 arviointimenetelmän lyhyen version käytöstä. Opetusvideon tarkoituksena oli kuvata menetelmän ohjausta, sekä havainnollistaa menetelmän motorisia tehtäviä. Opetusvideon kohderyhmänä ovat ensisijaisesti Jyväskylän ammattikorkeakoulun toimintaterapeutti- ja fysioterapeuttiopiskelijat.
Opinnäytetyössä luotiin ensin teoriapohja opetusvideon taustalle. Tutkimuksiin ja kirjallisuuteen pohjautuva teoriapohja yhdistettiin käytännön produktiin, eli opetusvideon tuottamiseen. Videomateriaalia suunniteltiin, kuvattiin ja editointiin. Opetusvideon suunnittelussa käytettiin tutkimuksissa havaittuja hyvän opetusvideon piirteitä. Videon aihe rajattiin ainoastaan BOT-2 arviointimenetelmän lyhyen version havainnollistamiseen. Menetelmän pisteytystä tai tulosten keskiarvoja ei opetusvideolla esitetty.
Opinnäytetyöprosessissa syntyi valmis opetusvideo, joka julkaistiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun videopalvelu Panoptossa. Opetusvideota voidaan hyödyntää videopalvelun kautta niin opettaja- kuin opiskelijalähtöisesti. Videon avulla voidaan tutustua maksulliseen arviointimenetelmään, sekä opiskelija saa hyvän peruskäsityksen menetelmän kulusta ja ohjaamisesta. Jatkotutkimusehdotuksina olisi BOT-2 arviointimenetelmän pisteytyksen ohjaaminen opetusvideolla, sekä menetelmän pitkän version videointi. Tulevaisuudessa BOT-2 arviointimenetelmän käännöstyö lisäisi menetelmän luotettavaa käyttöä Suomessa. Tietoa tarvittaisiin myös testin sopimisesta suomalaiseen kulttuuriin.
Opinnäytetyössä luotiin ensin teoriapohja opetusvideon taustalle. Tutkimuksiin ja kirjallisuuteen pohjautuva teoriapohja yhdistettiin käytännön produktiin, eli opetusvideon tuottamiseen. Videomateriaalia suunniteltiin, kuvattiin ja editointiin. Opetusvideon suunnittelussa käytettiin tutkimuksissa havaittuja hyvän opetusvideon piirteitä. Videon aihe rajattiin ainoastaan BOT-2 arviointimenetelmän lyhyen version havainnollistamiseen. Menetelmän pisteytystä tai tulosten keskiarvoja ei opetusvideolla esitetty.
Opinnäytetyöprosessissa syntyi valmis opetusvideo, joka julkaistiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun videopalvelu Panoptossa. Opetusvideota voidaan hyödyntää videopalvelun kautta niin opettaja- kuin opiskelijalähtöisesti. Videon avulla voidaan tutustua maksulliseen arviointimenetelmään, sekä opiskelija saa hyvän peruskäsityksen menetelmän kulusta ja ohjaamisesta. Jatkotutkimusehdotuksina olisi BOT-2 arviointimenetelmän pisteytyksen ohjaaminen opetusvideolla, sekä menetelmän pitkän version videointi. Tulevaisuudessa BOT-2 arviointimenetelmän käännöstyö lisäisi menetelmän luotettavaa käyttöä Suomessa. Tietoa tarvittaisiin myös testin sopimisesta suomalaiseen kulttuuriin.