Somemarkkinoinnin kehittäminen case StriiMouse
Turunen, Niko (2024)
Turunen, Niko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224978
Tiivistelmä
Sosiaalisen median kasvu ja kehittyminen mullistaa yritysmaailmaa päivä päivältä ja varsinkin niiden markkinointia. Moni yritys ei ole täysin varma, kuinka
toimia sosiaalisessa mediassa markkinoinnin suhteen. Tässä työssä lähdettiin
selvittämään, millaista olisi toimiva somemarkkinointi pienyritykselle ja minkälaisella sisällöllä siitä saisi tehtyä toimivaa markkinointia. Työssä oli tavoitteena saada toimeksiantajalle tietoa somemarkkinoinnin kehittämisestä.
Opinnäytetyön lähestymistapa on tapaustutkimus ja työ tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuskysymyksiin pyrittiin vastaamaan kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksen vastausten perusteella on tehty ehdotukset ja suositukset toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön tietopohjana käytettiin ajankohtaisia ja luotettavia verkkosivustoja ja ammattikirjallisuutta. Tutkimusaineisto kerättiin itse luodulla Webropol-kyselyllä, johon kerättiin vastaajien vastaukset. Kyselytutkimukseen osallistuivat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijat Kouvolasta.
Toteutetun tutkimuksen perusteella toimeksiantajalle annettiin suositus suosituimpien kanavien käyttämisestä ja halutusta sisällöstä. Moni oli kiinnostunut
näkemään yrityksestä arkisia julkaisuja ja ihmiset, jotka ovat kameran takana.
Ihmisiä ei kiinnosta nähdä tuotteen tai palvelun liikaa myymistä eikä jatkuvaa
mainontaa, vaan he odottavat vaihtelevaa sisältöä. Tähän on tärkeä kiinnittää
huomio. Kyselyn perusteella julkaisut, joissa on kuva ja tekstiä, video tai tarina, ovat kuluttajille miellyttävimmät vaihtoehdot edelleen.
toimia sosiaalisessa mediassa markkinoinnin suhteen. Tässä työssä lähdettiin
selvittämään, millaista olisi toimiva somemarkkinointi pienyritykselle ja minkälaisella sisällöllä siitä saisi tehtyä toimivaa markkinointia. Työssä oli tavoitteena saada toimeksiantajalle tietoa somemarkkinoinnin kehittämisestä.
Opinnäytetyön lähestymistapa on tapaustutkimus ja työ tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuskysymyksiin pyrittiin vastaamaan kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksen vastausten perusteella on tehty ehdotukset ja suositukset toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön tietopohjana käytettiin ajankohtaisia ja luotettavia verkkosivustoja ja ammattikirjallisuutta. Tutkimusaineisto kerättiin itse luodulla Webropol-kyselyllä, johon kerättiin vastaajien vastaukset. Kyselytutkimukseen osallistuivat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijat Kouvolasta.
Toteutetun tutkimuksen perusteella toimeksiantajalle annettiin suositus suosituimpien kanavien käyttämisestä ja halutusta sisällöstä. Moni oli kiinnostunut
näkemään yrityksestä arkisia julkaisuja ja ihmiset, jotka ovat kameran takana.
Ihmisiä ei kiinnosta nähdä tuotteen tai palvelun liikaa myymistä eikä jatkuvaa
mainontaa, vaan he odottavat vaihtelevaa sisältöä. Tähän on tärkeä kiinnittää
huomio. Kyselyn perusteella julkaisut, joissa on kuva ja tekstiä, video tai tarina, ovat kuluttajille miellyttävimmät vaihtoehdot edelleen.