Neuvolachat-palvelu osana Pirkanmaan hyvinvointialueen neuvolapalveluja
Matikainen, Elisa (2024)
Matikainen, Elisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224919
Tiivistelmä
Tämän tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Pirkanmaan hyvinvointialueen neuvolachat-palvelussa työskentelevien terveydenhoitajien ja chatissa asioineiden asiakkaiden kokemuksia neuvolachat-palvelusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, miten neuvolachat-palvelu täydentää neuvolapalveluja ja muuttaa terveydenhoitajien työnsisältöä sekä osaamisvaatimuksia neuvolassa, miten neuvolachat palvelu vastaa asiakastarpeisiin ja millä tavoin neuvolachat-palvelua voidaan tulevaisuudessa kehittää Pirkanmaan hyvinvointialueen neuvolapalveluissa. Opinnäytetyön tilaajana oli Pirkanmaan hyvinvointialueen neuvolapalvelut. Teoreettisessa viitekehyksessä
käsiteltiin terveydenhuollon digitalisaatiota, sähköisiä terveyspalveluja ja niiden kehittämistä sekä terveydenhoitajien osaamisvaatimusten muutoksia digitaalisten palveluiden lisääntyessä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli monimetodinen lähestymistapa, sillä opinnäytetyössä käytettiin sekä määrällistä, että laadullista menetelmäsuuntausta. Tutkimusaineisto muodostui neuvolachat-palvelussa työskenteleviltä terveydenhoitajilta kyselytutkimuksella kerätystä primääriaineistosta sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen neuvolapalvelujen valmiista sekundääriaineistosta. Aineistot analysoitiin määrällisen tutkimuksen metodilla sekä laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin menetelmällä.
Tutkimustulosten mukaan Pirkanmaan hyvinvointialueen neuvolachat-palvelu on asiakastarpeisiin vastaavaa ja se täydentää muita neuvolapalveluja hyvin. Neuvolachat palvelu ei ole kuitenkaan vähentynyt asiakkaiden muuta asiointia neuvolapalveluissa. Terveydenhoitajat olivat tyytyväisiä neuvolachat-palvelun käytettävyyteen ja Pirkanmaan hyvinvointialueen neuvolapalvelut on onnistunut ottamaan käyttöön toimivan ja helppokäyttöisen chat-alustan. Eri kuntien toisistaan poikkeavat käytännöt ja eri potilastietojärjestelmät hankaloittavat neuvolachat-palvelussa työskentelyä. Neuvolachat palvelussa työskentely lisää terveydenhoitajien osaamistarpeita ja terveydenhoitajat kokivat riittämätöntä osaamista useilla eri neuvolachat-työskentelyn edellyttämillä osa-alueilla. Neuvolachat-palvelun kehittämisehdotukseksi nousi terveydenhoitajien osaamisen vahvistaminen.
käsiteltiin terveydenhuollon digitalisaatiota, sähköisiä terveyspalveluja ja niiden kehittämistä sekä terveydenhoitajien osaamisvaatimusten muutoksia digitaalisten palveluiden lisääntyessä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli monimetodinen lähestymistapa, sillä opinnäytetyössä käytettiin sekä määrällistä, että laadullista menetelmäsuuntausta. Tutkimusaineisto muodostui neuvolachat-palvelussa työskenteleviltä terveydenhoitajilta kyselytutkimuksella kerätystä primääriaineistosta sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen neuvolapalvelujen valmiista sekundääriaineistosta. Aineistot analysoitiin määrällisen tutkimuksen metodilla sekä laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin menetelmällä.
Tutkimustulosten mukaan Pirkanmaan hyvinvointialueen neuvolachat-palvelu on asiakastarpeisiin vastaavaa ja se täydentää muita neuvolapalveluja hyvin. Neuvolachat palvelu ei ole kuitenkaan vähentynyt asiakkaiden muuta asiointia neuvolapalveluissa. Terveydenhoitajat olivat tyytyväisiä neuvolachat-palvelun käytettävyyteen ja Pirkanmaan hyvinvointialueen neuvolapalvelut on onnistunut ottamaan käyttöön toimivan ja helppokäyttöisen chat-alustan. Eri kuntien toisistaan poikkeavat käytännöt ja eri potilastietojärjestelmät hankaloittavat neuvolachat-palvelussa työskentelyä. Neuvolachat palvelussa työskentely lisää terveydenhoitajien osaamistarpeita ja terveydenhoitajat kokivat riittämätöntä osaamista useilla eri neuvolachat-työskentelyn edellyttämillä osa-alueilla. Neuvolachat-palvelun kehittämisehdotukseksi nousi terveydenhoitajien osaamisen vahvistaminen.