YRITYKSEN IMAGO: CASE R&M SHOP
Visti, Mervi; Härmälä, Anna (2014)
Visti, Mervi
Härmälä, Anna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119504
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty R&M Shopille. R&M Shop on Kokkolassa vuoden verran toiminut sisustusliike, joka tarjoaa kuluttajille pääasiassa Rivièra Maison -brändin sisustustuotteita. Työn tarkoituksena oli tutkia R&M Shopin tunnettuutta ja yrityksen asiakkaiden mielikuvia yrityksestä. Tavoitteena oli löytää tutkimuksen avulla käytännön keinoja, joilla yritys voisi kehittää imagoa.
Teoriaosuudessa käydään läpi käsitteitä kuten imago, tunnettuus, maine ja brändi. Imago-luvussa on lisäksi käsitelty markkinoinnin kilpailukeinojen merkitystä imagon rakentumisen näkökulmasta. Käsitteiden määrittelyn ja avaamisen jälkeen esitetään imagon kehittämisen lähtökohtia sekä avataan imagon kehittämisprosessia, jonka avulla yritys voi kehittää toimintaansa kohti tavoiteimagoa.
Tutkimusosuudessa suoritettiin kaksi erillistä kyselyä: tunnettuuskysely ja imagokysely. Tutkimusmetodina käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Tunnettuustutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla Kokkolan torilla kesäkuussa 2014. Imagotutkimus toteutettiin yrityksen liiketiloissa sekä internet -pohjaisen kyselylomakkeen avulla. Tunnettuuskyselyyn saatiin vastauksia 62 kappaletta ja imagokyselyyn 103 kappaletta. Tutkimustuloksia voidaan pitää luotettavina.
Aineistosta saatujen tietojen mukaan R&M Shopin tunnettuuden ja imagon kehittäminen olisivat tarpeellisia. Kaikista vastanneista 31 % ja kohderyhmästä 26 % oli kuullut R&M Shopista. Tutkimustuloksia analysoimalla löydettiin kehitysehdotuksia, joiden avulla R&M Shop voi jatkossa kehittää toimintaansa.
Teoriaosuudessa käydään läpi käsitteitä kuten imago, tunnettuus, maine ja brändi. Imago-luvussa on lisäksi käsitelty markkinoinnin kilpailukeinojen merkitystä imagon rakentumisen näkökulmasta. Käsitteiden määrittelyn ja avaamisen jälkeen esitetään imagon kehittämisen lähtökohtia sekä avataan imagon kehittämisprosessia, jonka avulla yritys voi kehittää toimintaansa kohti tavoiteimagoa.
Tutkimusosuudessa suoritettiin kaksi erillistä kyselyä: tunnettuuskysely ja imagokysely. Tutkimusmetodina käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Tunnettuustutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla Kokkolan torilla kesäkuussa 2014. Imagotutkimus toteutettiin yrityksen liiketiloissa sekä internet -pohjaisen kyselylomakkeen avulla. Tunnettuuskyselyyn saatiin vastauksia 62 kappaletta ja imagokyselyyn 103 kappaletta. Tutkimustuloksia voidaan pitää luotettavina.
Aineistosta saatujen tietojen mukaan R&M Shopin tunnettuuden ja imagon kehittäminen olisivat tarpeellisia. Kaikista vastanneista 31 % ja kohderyhmästä 26 % oli kuullut R&M Shopista. Tutkimustuloksia analysoimalla löydettiin kehitysehdotuksia, joiden avulla R&M Shop voi jatkossa kehittää toimintaansa.