PC- ja Android-pelien optimoiminen Unityn ilmaisella versiolla
Aaltola, Toni (2014)
Aaltola, Toni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119467
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään PC- ja Android-pelien optimoimista Unityn ilmaisella versiolla. Opinnäytetyö on rajattu siten, että sen fokus on opetella käyttämään Unityä ja siihen integroituja liitännäisiä sekä valmiita komponentteja mahdollisimman optimaalisesti hyödyksi. Koodien optimointia ei sen sijaan käsitellä kovinkaan syvällisesti.
Tämän lisäksi opinnäytetyöstä on rajattu pois ainoastaan Unityn Pro-versiossa toimivat optimointikeinot, jotta tätä opinnäytetyötä voisivat hyödyntää sekä Unityn ilmaisen että Pro-version käyttäjät. Myös alustakeskeiset optimointikeinot on rajattu pois, jotta opinnäytetyöstä olisi hyötyä kaikille käytetystä alustasta riippumatta.
Opinnäytetyö alkaa käytännön osiolla, jossa kerrotaan millaisia optimointikeinoja Unitylle on tarjolla. Tämän jälkeen optimointikeinoja testataan mahdollisuuksien mukaan kahdessa Unity-pelissä käyttäen testilaitteina PC-tietokonetta ja Android-täppäriä.
Testaamisen jälkeen tulokset arvioitiin, jotta saatiin selville mitkä optimointikeinoista olivat hyviä ja mitkä huonoja vastaamalla seuraaviin kysymyksiin: Kuinka tehokkaita optimointikeinot olivat peli- ja alustakohtaisesti? Vaikuttivatko optimointikeinot jotenkin pelien grafiikoiden tai muiden ominaisuuksien laatuun? Kuinka helppoa optimointikeinoja oli toteuttaa?
Tämän lisäksi opinnäytetyöstä on rajattu pois ainoastaan Unityn Pro-versiossa toimivat optimointikeinot, jotta tätä opinnäytetyötä voisivat hyödyntää sekä Unityn ilmaisen että Pro-version käyttäjät. Myös alustakeskeiset optimointikeinot on rajattu pois, jotta opinnäytetyöstä olisi hyötyä kaikille käytetystä alustasta riippumatta.
Opinnäytetyö alkaa käytännön osiolla, jossa kerrotaan millaisia optimointikeinoja Unitylle on tarjolla. Tämän jälkeen optimointikeinoja testataan mahdollisuuksien mukaan kahdessa Unity-pelissä käyttäen testilaitteina PC-tietokonetta ja Android-täppäriä.
Testaamisen jälkeen tulokset arvioitiin, jotta saatiin selville mitkä optimointikeinoista olivat hyviä ja mitkä huonoja vastaamalla seuraaviin kysymyksiin: Kuinka tehokkaita optimointikeinot olivat peli- ja alustakohtaisesti? Vaikuttivatko optimointikeinot jotenkin pelien grafiikoiden tai muiden ominaisuuksien laatuun? Kuinka helppoa optimointikeinoja oli toteuttaa?